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Publicações

Early identification of out-of-roundness damage wheels in railway freight vehicles using a wayside system and a stacked sparse autoencoder

Título
Early identification of out-of-roundness damage wheels in railway freight vehicles using a wayside system and a stacked sparse autoencoder
Tipo
Artigo em Revista Científica Internacional
Ano
2024
Autores
Jorge, T
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Magalhaes, J
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Silva, R
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Guedes, A
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Ribeiro, D
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Cecília Vale
(Autor)
FEUP
Meixedo, A
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Cury, A
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Revista
Páginas: 1-26
ISSN: 0042-3114
Editora: Taylor & Francis
Outras Informações
ID Authenticus: P-010-8CZ
Abstract (EN): Early identification of wheel defects can prevent serious damage to railways, considerably lowering maintenance costs for both railway administrations and rolling stock operators. Within this context, an unsupervised methodology based on artificial intelligence techniques is presented, which allows the detection and classification of out-of-roundness damage wheels, such as wheel flats and polygonal wheels, based on dynamic responses induced on the track by crossing freight railway vehicles. The methodology involves the following steps: (i) data collection and pre-processing, (ii) feature extraction (iii) data fusion and (iv) feature discrimination. In the first phase, an FFT algorithm is applied to the acceleration track responses. Then, features are extracted after training a Stacked Sparse Autoencoder, in which the main features of the responses are obtained after a compression stage using an encoder network. This lower dimensional layer forces the model to learn a compression of the input data. Then, these extracted features are merged using the Mahalanobis distance, which enhances the sensitivity to the damage recognition. Posteriorly, an outlier analysis is performed to distinguish a healthy wheel from a defective one and a cluster analysis to discriminate the two types of out-of-roundness (OOR) damage and classify the severity of each type of damage.
Idioma: Inglês
Tipo (Avaliação Docente): Científica
Nº de páginas: 26
Documentos
Nome do Ficheiro Descrição Tamanho
TomasJorge_et al(2024) 5306.55 KB
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