Saltar para:
Logótipo
Comuta visibilidade da coluna esquerda
Você está em: Início > Publicações > Visualização > Retrofitting of bridge hollow piers with CFRP

Publicações

Retrofitting of bridge hollow piers with CFRP

Título
Retrofitting of bridge hollow piers with CFRP
Tipo
Artigo em Livro de Atas de Conferência Internacional
Ano
2007
Autores
Pedro Delgado
(Autor)
FEUP
Ver página pessoal Sem permissões para visualizar e-mail institucional Pesquisar Publicações do Participante Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
João Pedrosa
(Autor)
FEUP
Ver página pessoal Sem permissões para visualizar e-mail institucional Pesquisar Publicações do Participante Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
António Arêde
(Autor)
FEUP
Nelson Vila Pouca
(Autor)
FEUP
Miguel Santos
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Aníbal Costa
(Autor)
FEUP
Ver página pessoal Sem permissões para visualizar e-mail institucional Pesquisar Publicações do Participante Ver página do Authenticus Sem ORCID
Raimundo Delgado
(Autor)
FEUP
Ata de Conferência Internacional
Computational Methods in Structural Dynamics and Earthquake Engineering
Rethymno, Creta (Grécia), 13-16 de Junho de 2007
Classificação Científica
FOS: Ciências da engenharia e tecnologias > Engenharia civil
CORDIS: Ciências Tecnológicas > Engenharia > Engenharia civil > Engenharia estrutural
Outras Informações
Abstract (EN): Hollow bridge piers generally have large section dimensions, with reinforcement bars spread along both wall faces. Unlike common solid section columns, quite often the shear effect has great importance on the pier behavior. Therefore, it is of particular relevance that special attention is given to this issue when the assessment and retrofit of RC hollow section piers is envisaged. Representative of typical bridge construction, RC piers were tested at LESE ¿ the Laboratory of Earthquake and Structural Engineering of the Faculty of Engineering of University of Porto. Experimental tests of hollow section piers with square and rectangular cross sections under cyclic loading are being carried out in order to compare the results of the original piers and CFRP retrofitted piers, regarding benefits on their structural behavior and comparing the results with analytical predictions. The adopted numerical methodologies are based on finite element analysis using 3D elements with a Continuum Damage Mechanics model for the concrete under tensile and compressive reversals and truss elements with the Menegotto-Pinto model for the cyclic behavior of steel reinforcement. For different rectangular cross sections, the interaction between pier walls is likely to affect their global behavior and damage. The main purpose of this paper is therefore to present several strategies of retrofit with CFRP in order to prevent shear or flexural collapse mechanisms, or both. Different amounts of strip layers were applied for shear retrofit and jacket confinement near the pier base section was adopted for increasing ductility. It is intended to assess the structural behavior and safety improvement due to the adoption of different CFRP retrofit techniques and to illustrate the external and internal damage pattern. The need of interior retrofit is discussed on the basis of experimental evidence from some of the tests; therefore a strategy of internal confinement is also presented in order to prevent interior concrete spalling and longitudinal rebar buckling.
Idioma: Inglês
Tipo (Avaliação Docente): Científica
Contacto: pdelgado@estg.ipvc.pt
Nº de páginas: 12
Tipo de Licença: Clique para ver a licença CC BY-NC
Documentos
Nome do Ficheiro Descrição Tamanho
25_CI_COMPDYN_2007_Retrofit_Piers 1530.65 KB
Publicações Relacionadas
Recomendar Página Voltar ao Topo
Copyright 1996-2025 © Faculdade de Direito da Universidade do Porto  I Termos e Condições  I Acessibilidade  I Índice A-Z
Página gerada em: 2025-07-30 às 00:47:11 | Política de Privacidade | Política de Proteção de Dados Pessoais | Denúncias