Saltar para:
Logótipo
Comuta visibilidade da coluna esquerda
Você está em: Início > Publicações > Visualização > Fostering Programming Practice through Games

Publicações

Fostering Programming Practice through Games

Título
Fostering Programming Practice through Games
Tipo
Artigo em Revista Científica Internacional
Ano
2020
Autores
Paiva, JC
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Ver página do Authenticus Sem ORCID
José Paulo Leal
(Autor)
FCUP
Ricardo Queiros
(Autor)
Outra
Ver página pessoal Sem permissões para visualizar e-mail institucional Pesquisar Publicações do Participante Ver página do Authenticus Sem ORCID
Revista
Vol. 11
Página Final: 498
ISSN: 2078-2489
Editora: MDPI
Outras Informações
ID Authenticus: P-00S-XG9
Abstract (EN): Loss of motivation is one of the most prominent concerns in programming education as it negatively impacts time dedicated to practice, which is crucial for novice programmers. Of the distinct techniques introduced in the literature to engage students, gamification, is likely the most widely explored and fruitful. Game elements that intrinsically motivate students, such as graphical feedback and game-thinking, reveal more reliable long-term positive effects, but those involve significant development effort. This paper proposes a game-based assessment environment for programming challenges, built on top of a specialized framework, in which students develop a program to control the player, henceforth called Software Agent (SA). During the coding phase, students can resort to the graphical feedback demonstrating how the game unfolds to improve their programs and complete the proposed tasks. This environment also promotes competition through competitive evaluation and tournaments among SAs, optionally organized at the end by the teacher. Moreover, the validation of the effectiveness of Asura in increasing undergraduate students' motivation and, consequently, the practice of programming is reported.
Idioma: Inglês
Tipo (Avaliação Docente): Científica
Nº de páginas: 20
Documentos
Não foi encontrado nenhum documento associado à publicação.
Publicações Relacionadas

Dos mesmos autores

Design and implementation of an IDE for learning programming languages using a gamification service (2016)
Capítulo ou Parte de Livro
Paiva, JC; José Paulo Leal; Ricardo Queiros
Managing Gamified Programming Courses with the FGPE Platform (2022)
Artigo em Revista Científica Internacional
Paiva, JC; Ricardo Queiros; José Paulo Leal; Swacha, J; Miernik, F
GEdIL-Gamified Education Interoperability Language (2020)
Artigo em Revista Científica Internacional
Swacha, J; Paiva, JC; José Paulo Leal; Ricardo Queiros; Montella, R; Kosta, S
Gamification of Learning Activities with the Odin service (2016)
Artigo em Revista Científica Internacional
Paiva, JC; José Paulo Leal; Ricardo Queiros
Yet Another Programming Exercises Interoperability Language (Short Paper) (2020)
Artigo em Livro de Atas de Conferência Internacional
Paiva, JC; Ricardo Queiros; José Paulo Leal; Swacha, J

Ver todas (18)

Da mesma revista

Teaching Software Engineering Topics Through Pedagogical Game Design Patterns: An Empirical Study (2020)
Artigo em Revista Científica Internacional
Nuno Flores; Paiva, ACR; Cruz, N
Screening System for Cardiac Problems through Non-Invasive Identification of Blood Pressure Waveform (2020)
Artigo em Revista Científica Internacional
Paulo Abreu; Fernando Carneiro; Maria Teresa Restivo
Robust Complaint Processing in Portuguese (2021)
Artigo em Revista Científica Internacional
Henrique Lopes Cardoso; Osorio, TF; Barbosa, LV; Rocha, G; reis, lp; Machado, JP; Oliveira, AM
Recognizing textual entailment: Challenges in the Portuguese language (2018)
Artigo em Revista Científica Internacional
Gil Rocha; Henrique Lopes Cardoso
Prototype to Increase Crosswalk Safety by Integrating Computer Vision with ITS-G5 Technologies (2020)
Artigo em Revista Científica Internacional
Gaspar, F; Guerreiro, V; Loureiro, P; Costa, P; Mendes, S; Rabadao, C

Ver todas (17)

Recomendar Página Voltar ao Topo
Copyright 1996-2025 © Faculdade de Direito da Universidade do Porto  I Termos e Condições  I Acessibilidade  I Índice A-Z
Página gerada em: 2025-08-01 às 10:05:28 | Política de Privacidade | Política de Proteção de Dados Pessoais | Denúncias