Saltar para:
Logótipo
Comuta visibilidade da coluna esquerda
Você está em: Início > Publicações > Visualização > Perinatal and social risk of poor language, memory, and learning outcomes in a cohort of extremely and very preterm children

Publicações

Perinatal and social risk of poor language, memory, and learning outcomes in a cohort of extremely and very preterm children

Título
Perinatal and social risk of poor language, memory, and learning outcomes in a cohort of extremely and very preterm children
Tipo
Artigo em Revista Científica Internacional
Ano
2022
Autores
Valois, R
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Tojal, C
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Barros H
(Autor)
FMUP
Costa, R
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Ver página do Authenticus Sem ORCID
Revista
Páginas: 1-16
ISSN: 0929-7049
Editora: Taylor & Francis
Indexação
Publicação em ISI Web of Knowledge ISI Web of Knowledge - 0 Citações
Outras Informações
ID Authenticus: P-00X-ER0
Resumo (PT):
Abstract (EN): Children born extremely preterm (EPT) or very preterm (VPT) are at risk of neurodevelopmental impairment. How the interaction between biological and social risk factors affects cognitive development has not yet been completely understood. The objectives of this study are to analyze and compare the language, memory, and learning outcomes of five-year-old children born EPT (<28 weeks' gestational age) and VPT (28-31(+6) weeks' gestational age) and to determine the risk of having poor outcomes attending to perinatal and maternal characteristics. The analysis included 377 children born VPT (n = 284) and EPT (n = 93) in 2011-2012. Maternal, neonatal, and clinical information was obtained at birth, and maternal education was obtained at five years using a parental questionnaire. At five years, the language, memory, and learning outcomes were assessed with the developmental NEuroPSYchological assessment second edition (NEPSY-II (R)). Logistic regression models were applied to assess the association of biological and social risk factors with performance below the expected level for the child's age in language, memory, and learning subtests. Lower maternal age and education increased the odds of having language performance below the expected level for the child's age, while lower maternal educational level and gestational age increased the likelihood of having memory performance below the expected level. Children living in the most social disadvantage contexts are at a higher risk of suboptimal cognitive development. Implementing intervention programs in disadvantaged contexts and targeting specific cognitive domains may enable EPT and VPT children to reach and fulfill their potential in society.
Idioma: Inglês
Tipo (Avaliação Docente): Científica
Nº de páginas: 16
Documentos
Não foi encontrado nenhum documento associado à publicação.
Publicações Relacionadas

Da mesma revista

Executive functions predict literacy and mathematics achievements: the unique contribution of cognitive flexibility in grades 2, 4, and 6 (2020)
Artigo em Revista Científica Internacional
Sofia Magalhães; Luísa Carneiro; Teresa Limpo; Marisa Filipe
Are there associations between sedentary time inside and outside preschools with preschoolers’ executive function? (2024)
Artigo em Revista Científica Internacional
Bezerra, Thaynã ; Esteban-Cornejo, Irene; Goulart, Natalia; Mota, Jorge; Souza Filho, Anastácio; Clark, Cain C. T. ; Bandeira, Paulo; Martins, Clarice Maria de Lucena
Recomendar Página Voltar ao Topo
Copyright 1996-2025 © Faculdade de Direito da Universidade do Porto  I Termos e Condições  I Acessibilidade  I Índice A-Z
Página gerada em: 2025-09-03 às 20:23:18 | Política de Privacidade | Política de Proteção de Dados Pessoais | Denúncias