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Publicações

From smart technologies to value cocreation and customer engagement with smart energy services

Título
From smart technologies to value cocreation and customer engagement with smart energy services
Tipo
Artigo em Revista Científica Internacional
Ano
2022
Autores
Goncalves, L
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Lia Patrício
(Autor)
FEUP
Ver página pessoal Sem permissões para visualizar e-mail institucional Pesquisar Publicações do Participante Ver página do Authenticus Sem ORCID
Revista
Título: Energy PolicyImportada do Authenticus Pesquisar Publicações da Revista
Vol. 170
ISSN: 0301-4215
Editora: Elsevier
Indexação
Publicação em ISI Web of Knowledge ISI Web of Knowledge - 0 Citações
Outras Informações
ID Authenticus: P-00X-KTR
Abstract (EN): Smart grids enable large-scale integration of low-carbon energy sources and energy efficiency. However, changing customer energy consumption behavior has been a challenge, requiring the development of services that change the way customers relate with energy to increase energy efficiency and savings in households. To this end, this qualitative study in the Portuguese energy market offers a nuanced understanding of how customer cocreate value with smart energy services, identifying three different customer value cocreation practice styles and respective engagement behaviors). Study findings reveal that while AHEM (Advanced Home Energy Management) and MEM (Mobility Energy Management) customers are willing to play autonomous roles in managing the energy consumption and production, HFEC (Hassle Free Home Energy Consumption) customers may be open to adopt smart energy services without spending time and effort in using these services. The study offers relevant implications for policy makers and ESCOs (energy service companies). Although much attention has been paid to advanced customers, a nuanced approach may enable ESCOs to reach disengaged customers, by offering tailored services that are suited to their hassle free value cocreation practice styles. Policy makers may also explore tailored, and service focused incentives to push the adoption of smart service solutions in large-scale.
Idioma: Inglês
Tipo (Avaliação Docente): Científica
Nº de páginas: 10
Documentos
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