Saltar para:
Logótipo
Comuta visibilidade da coluna esquerda
Você está em: Início > Publicações > Visualização > Graffiti, migrant women, intersectionality: artistic experiences in Portugal

Publicações

Graffiti, migrant women, intersectionality: artistic experiences in Portugal

Título
Graffiti, migrant women, intersectionality: artistic experiences in Portugal
Tipo
Artigo em Livro de Atas de Conferência Internacional
Ano
2023
Autores
Hoefel, Maria da Graça Luderitz
(Autor)
Outra
Ver página pessoal Sem permissões para visualizar e-mail institucional Pesquisar Publicações do Participante Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Vieira, Maria Edna Moura
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Hopf, Simone Alves
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Freire Filha, Lindomar Guedes
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Ata de Conferência Internacional
Páginas: 201-208
14th International Multi-Conference on Complexity, Informatics and Cybernetics: IMCIC'23
Virtual conference, 2023
Indexação
Crossref
Outras Informações
Resumo (PT):
Abstract (EN): The latest world events have impacted the socioeconomic and artistic life of migrants (pandemic, wars and climate change). The feminization of migration has caused a change in the profile of migrant women. These migrant women have been suffering countless experiences that denounce iniquities, some expressed through graffiti art. Objective: To analyze the artistic experiences, resistance to differences and oppression of gender, social class, race and nationality, experienced by a female graffiti artist migrant in the context of COVID-19 in Portugal. Method: Study carried out through action research, netnography and oral history, in dialogue with some concepts: Coloniality, Decoloniality, Intersectionality, Migration, Art. Results: The artist's individual work is present on the walls of Lisbon, portraying peoples in diasporas in different contexts, through aesthetics that reveal Angolan matrices, gender oppression, social class, race and nationality; The artist's collective work has interfaces with social, political and cultural dimensions; During the pandemic, the artist reinvented herself to survive. Conclusion: The artist's work is inserted in the globalized world, where nationality has no borders, bringing to light the colonial discourse that hierarchies society in race, gender and nationality, reverberating power relations, oppression, intersectionality in an aesthetic and political way.
Tipo (Avaliação Docente): Científica
Documentos
Nome do Ficheiro Descrição Tamanho
Hoefel et al (2023). Graffiti, Migrant Women, Intersectionality 559.75 KB
Recomendar Página Voltar ao Topo
Copyright 1996-2025 © Faculdade de Direito da Universidade do Porto  I Termos e Condições  I Acessibilidade  I Índice A-Z
Página gerada em: 2025-09-28 às 14:08:12 | Política de Privacidade | Política de Proteção de Dados Pessoais | Denúncias | Livro Amarelo Eletrónico