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Publicações

A new linear parametrization for peak friction coefficient estimation in real time

Título
A new linear parametrization for peak friction coefficient estimation in real time
Tipo
Artigo em Livro de Atas de Conferência Internacional
Ano
2010
Autores
Ricardo de Castro
(Autor)
FEUP
Ver página pessoal Sem permissões para visualizar e-mail institucional Pesquisar Publicações do Participante Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Rui Esteves Araújo
(Autor)
FEUP
Jaime S. Cardoso
(Autor)
FEUP
Diamantino Freitas
(Autor)
FEUP
Ata de Conferência Internacional
Página Inicial: 6 pag.
IEEE Vehicle Power and propulsion Conference
Lille, France, 1-3, September
Indexação
Classificação Científica
FOS: Ciências da engenharia e tecnologias > Engenharia electrotécnica, electrónica e informática
CORDIS: Ciências Tecnológicas > Engenharia > Engenharia de controlo ; Ciências Tecnológicas > Tecnologia > Tecnologia energética > Veículos eléctricos
Outras Informações
ID Authenticus: P-007-XY6
Abstract (EN): The correct estimation of the friction coefficient in automotive applications is of paramount importance in the design of effective vehicle safety systems. In this article a new parametrization for estimating the peak friction coefficient, in the tire-road interface, is presented. The proposed parametrization is based on a feedforward neural network (FFNN), trained by the Extreme Learning Machine (ELM) method. Unlike traditional learning techniques for FFNN, typically based on backpropagation and inappropriate for real time implementation, the ELM provides a learning process based on random assignment in the weights between input and the hidden layer. With this approach, the network training becomes much faster, and the unknown parameters can be identified through simple and robust regression methods, such as the Recursive Least Squares. Simulation results, obtained with the CarSim program, demonstrate a good performance of the proposed parametrization; compared with previous methods described in the literature, the proposed method reduces the estimation errors using a model with a lower number of parameters.
Idioma: Inglês
Tipo (Avaliação Docente): Científica
Contacto: raraujo@fe.up.pt
Nº de páginas: 6
Tipo de Licença: Clique para ver a licença CC BY-NC
Documentos
Nome do Ficheiro Descrição Tamanho
95-60513-final 275.66 KB
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