Saltar para:
Logótipo
Comuta visibilidade da coluna esquerda
Você está em: Início > Publicações > Visualização > Bioethics curriculum in medical schools in Portuguese-speaking countries

Publicações

Bioethics curriculum in medical schools in Portuguese-speaking countries

Título
Bioethics curriculum in medical schools in Portuguese-speaking countries
Tipo
Artigo em Revista Científica Internacional
Ano
2022
Autores
Tavares, ACALD
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Travassos, AGA
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Rego, F
(Autor)
FMUP
Rui Nunes
(Autor)
FMUP
Revista
Vol. 9
ISSN: 1472-6920
Editora: Springer Nature
Outras Informações
ID Authenticus: P-00W-BND
Resumo (PT):
Abstract (EN): Background A curriculum is a fundamental tool for educators, and teaching bioethics is fundamental to good medical practice. Studies report a lack of consensus on the teaching of bioethics in undergraduate medicine, and a critical issue is that there remain no minimum curricular parameters. This study performed an analysis between the bioethics curricula of the medical schools of Brazil and Portugal and UNESCO's Core Curriculum, in addition to proposing key criteria for designing a core bioethics curriculum. Methods This is a cross-sectional, descriptive study that analyzes the bioethics curricula of the medical schools in Brazil and in Portugal. The design of the study includes a qualitative summative content analysis-based approach and a quantitative analysis by means of descriptive statistics. Results Bioethics is taught in both Brazil and Portugal in a diversified way. The results showed that 65.5% of the medical schools analyzed provided at least the 30-h minimum workload recommended by the UNESCO Core Curriculum. Furthermore, bioethics sporadically offered at the end of the medical program in the vast majority of schools studied. Conclusions The most important points to take away from this study are the diversity of the curricular structure of bioethics courses and the lack of formalization of bioethics in the curricula of medical schools in Brazil and Portugal. Given the value of bioethics in clinical practice, we propose that medical schools in Portugal and Brazil update their curricula to encompass minimum criteria, which should be similar to one another and based on common sources, but which should also be tailored to each culture.
Idioma: Inglês
Tipo (Avaliação Docente): Científica
Nº de páginas: 9
Documentos
Não foi encontrado nenhum documento associado à publicação.
Publicações Relacionadas

Da mesma revista

Tools and resources for neuroanatomy education: a systematic review (2018)
Outra Publicação em Revista Científica Internacional
Arantes, M; Arantes, J; tavares, ma
Visual Thinking Strategies in medical education: a systematic review (2023)
Artigo em Revista Científica Internacional
Cerqueira, AR; Alves, AS; Matilde Soares; Hailey, D; Loureiro, D; Baptista, S
The impact of students and curriculum on self-study during clinical training in medical school: a multilevel approach (2017)
Artigo em Revista Científica Internacional
Barbosa, J; Silva, A; tavares, ma; Severo M
Teaching communication skills in clinical settings: comparing two applications of a comprehensive program with standardized and real patients (2014)
Artigo em Revista Científica Internacional
IP Carvalho; Pais VG ; Silva FR; R Martins; Figueiredo- Braga Margarida ; Pedrosa R ; Almeida SS; Correia LM ; Ribeiro- Silva R; Castro-Vale I; Teles A ; Mota Cardoso R.
Stigma about mental disease in Portuguese medical students: a cross-sectional study (2021)
Artigo em Revista Científica Internacional
Moreira, AR; Oura, MJ; Paulo Santos

Ver todas (22)

Recomendar Página Voltar ao Topo
Copyright 1996-2025 © Faculdade de Direito da Universidade do Porto  I Termos e Condições  I Acessibilidade  I Índice A-Z
Página gerada em: 2025-09-27 às 04:05:01 | Política de Privacidade | Política de Proteção de Dados Pessoais | Denúncias | Livro Amarelo Eletrónico