Saltar para:
Logótipo
Comuta visibilidade da coluna esquerda
Você está em: Início > Publicações > Visualização > Prediction of time of liquefaction using kinetic and strain energy

Publicações

Prediction of time of liquefaction using kinetic and strain energy

Título
Prediction of time of liquefaction using kinetic and strain energy
Tipo
Artigo em Revista Científica Internacional
Ano
2020-01-20
Autores
Milen, M.
(Autor)
Outra
Ver página pessoal Sem permissões para visualizar e-mail institucional Pesquisar Publicações do Participante Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Sara Rios
(Autor)
FEUP
Ver página pessoal Sem permissões para visualizar e-mail institucional Pesquisar Publicações do Participante Ver página do Authenticus Sem ORCID
Julieth Quintero
(Autor)
Outra
Ver página pessoal Sem permissões para visualizar e-mail institucional Pesquisar Publicações do Participante Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
A. Viana da Fonseca
(Autor)
FEUP
Revista
Vol. 128
ISSN: 0267-7261
Editora: Elsevier
Indexação
Publicação em ISI Web of Knowledge ISI Web of Knowledge - 0 Citações
Publicação em ISI Web of Science ISI Web of Science
Outras Informações
ID Authenticus: P-00R-8FM
Abstract (EN): The time of liquefaction triggering during a strong ground motion can have a large influence on the expected level of foundation and superstructure damage. To enable simple, yet accurate estimates of the triggering time, the build-up of pore pressure needs to be understood in terms of cumulative measures of ground motion intensity. This paper develops a theoretical framework and simple procedure to predict the build-up of excess pore pressure based on the principles of conservation of energy. The liquefaction resistance is first quantified in terms of cumulative absolute change in strain energy, which is shown through the evaluation of experimental cyclic simple shear tests to be insensitive to loading amplitude. A ground motion intensity measure is presented that uniquely calculates the cumulative absolute change in kinetic energy. This intensity measure is then used to provide an exact analytical solution for the cumulative absolute change in strain energy at any depth in a homogenous linear elastic soil deposit using the novel, nodal surface energy spectrum (NSES). A simple reduction to the NSES is proposed for viscous and nonlinear soil deposits, as well as a correction for changes in stiffness between layers of soil. The estimation of strain energy and build-up of pore pressure using the simple NSES method was applied to 500 randomly generated soil deposits using a range of different ground motions and validated against nonlinear total stress and nonlinear effective stress time-history analyses, with the NSES method providing a high level of accuracy. The proposed spectrum based solution provides an efficient and physically consistent procedure for the prediction of excess pore pressure build-up.
Idioma: Inglês
Tipo (Avaliação Docente): Científica
Nº de páginas: 14
Documentos
Nome do Ficheiro Descrição Tamanho
Millen et al_2020_print 3801.88 KB
Publicações Relacionadas

Dos mesmos autores

Analysis of simplified time of liquefaction triggering methods by laboratory tests, physical modelling and numerical analysis (2022)
Artigo em Revista Científica Internacional
Sara Rios; Maxim Millen; Julieth Quintero; António Viana da Fonseca
Comparison among different approaches of estimating pore pressure development in liquefiable deposits (2019)
Artigo em Livro de Atas de Conferência Internacional
Sara Rios; Maxim Millen; Julieth Quintero; A. Viana da Fonseca

Da mesma revista

Track-ground vibrations induced by railway traffic: In-situ measurements and validation of a 2.5D FEM-BEM model (2012)
Artigo em Revista Científica Internacional
Alves Costa, PA; Calcada, R; Silva Cardoso, AS
Track-ground vibrations induced by railway traffic: experimental validation of a 3D numerical model (2017)
Artigo em Revista Científica Internacional
Correia dos Santos, NC; Barbosa, J; Rui Calçada; Delgado, R
The effect of tunnel construction on future underground railway vibrations (2019)
Artigo em Revista Científica Internacional
Pedro Alves Costa; Paulo Soares; Jesus Fernandez; David Connolly
Simplified approach for ground reinforcement design to enhance critical speed (2022)
Artigo em Revista Científica Internacional
Pedro Alves Costa; Alexandre Pinto; Jesus Fernandez; Aires Colaço; Luís Godinho
Railway critical speed assessment: A simple experimental-analytical approach (2020)
Artigo em Revista Científica Internacional
Pedro Alves Costa; Aires Colaço; Paulo Soares; David Connolly; Patrícia Lopes

Ver todas (29)

Recomendar Página Voltar ao Topo
Copyright 1996-2025 © Faculdade de Direito da Universidade do Porto  I Termos e Condições  I Acessibilidade  I Índice A-Z
Página gerada em: 2025-08-27 às 03:38:15 | Política de Privacidade | Política de Proteção de Dados Pessoais | Denúncias