Saltar para:
Logótipo
Comuta visibilidade da coluna esquerda
Você está em: Início > Publicações > Visualização > Teaching communication skills in clinical settings: comparing two applications of a comprehensive program with standardized and real patients

Publicações

Teaching communication skills in clinical settings: comparing two applications of a comprehensive program with standardized and real patients

Título
Teaching communication skills in clinical settings: comparing two applications of a comprehensive program with standardized and real patients
Tipo
Artigo em Revista Científica Internacional
Ano
2014
Autores
IP Carvalho
(Autor)
FMUP
Pais VG
(Autor)
FMUP
Ver página pessoal Sem permissões para visualizar e-mail institucional Pesquisar Publicações do Participante Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Silva FR
(Autor)
FMUP
R Martins
(Autor)
FMUP
Ver página pessoal Sem permissões para visualizar e-mail institucional Pesquisar Publicações do Participante Ver página do Authenticus Sem ORCID
Figueiredo- Braga Margarida
(Autor)
FMUP
Ver página pessoal Sem permissões para visualizar e-mail institucional Pesquisar Publicações do Participante Ver página do Authenticus Sem ORCID
Pedrosa R
(Autor)
FMUP
Ver página pessoal Sem permissões para visualizar e-mail institucional Pesquisar Publicações do Participante Sem AUTHENTICUS Ver página ORCID
Almeida SS
(Autor)
FMUP
Ver página pessoal Sem permissões para visualizar e-mail institucional Pesquisar Publicações do Participante Ver página do Authenticus Sem ORCID
Correia LM
(Autor)
FMUP
Ver página pessoal Sem permissões para visualizar e-mail institucional Pesquisar Publicações do Participante Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Ribeiro- Silva R
(Autor)
FMUP
Ver página pessoal Sem permissões para visualizar e-mail institucional Pesquisar Publicações do Participante Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Castro-Vale I
(Autor)
FMUP
Teles A
(Autor)
Outra
Ver página pessoal Sem permissões para visualizar e-mail institucional Pesquisar Publicações do Participante Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Mota Cardoso R.
(Coordenador)
FMUP
Ver página pessoal Sem permissões para visualizar e-mail institucional Pesquisar Publicações do Participante Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Revista
Vol. 14
Páginas: 92-92
ISSN: 1472-6920
Editora: Springer Nature
Outras Informações
ID Authenticus: P-009-N5C
Abstract (EN): Background: Communication is important for the quality of clinical practice, and programs have been implemented to improve healthcare providers' communication skills. However, the consistency of programs teaching communication skills has received little attention, and debate exists about the application of acquired skills to real patients. This study inspects whether (1) results from a communication program are replicated with different samples, and (2) results with standardized patients apply to interviews with real patients. Methods: A structured, nine-month communication program was applied in two consecutive years to two different samples of healthcare professionals (25 in the first year, 20 in the second year). Results were assessed at four different points in time, each year, regarding participants' confidence levels (self-rated), basic communication skills in interviews with standardized patients, and basic communication skills in interviews with real patients. Data were analyzed using GLM Repeated-Measures procedures. Results: Improvements were statistically significant in both years in all measures except in simulated patients' assessment of the 2008 group. Differences between the two samples were non-significant. Differences between interviews with standardized and with real patients were also non-significant. Conclusions: The program's positive outcomes were replicated in different samples, and acquired skills were successfully applied to real-patient interviews. This reinforces this type of program structure as a valuable training tool, with results translating into real situations. It also adds to the reliability of the assessment instruments employed, though these may need adaptation in the case of real patients.
Idioma: Inglês
Tipo (Avaliação Docente): Científica
Nº de páginas: 9
Documentos
Não foi encontrado nenhum documento associado à publicação.
Publicações Relacionadas

Da mesma revista

Tools and resources for neuroanatomy education: a systematic review (2018)
Outra Publicação em Revista Científica Internacional
Arantes, M; Arantes, J; tavares, ma
Visual Thinking Strategies in medical education: a systematic review (2023)
Artigo em Revista Científica Internacional
Cerqueira, AR; Alves, AS; Matilde Soares; Hailey, D; Loureiro, D; Baptista, S
The impact of students and curriculum on self-study during clinical training in medical school: a multilevel approach (2017)
Artigo em Revista Científica Internacional
Barbosa, J; Silva, A; tavares, ma; Severo M
Stigma about mental disease in Portuguese medical students: a cross-sectional study (2021)
Artigo em Revista Científica Internacional
Moreira, AR; Oura, MJ; Paulo Santos
Performance of a core of transversal skills: self-perceptions of undergraduate medical students (2016)
Artigo em Revista Científica Internacional
ribeiro, l; Severo M; tavares, ma

Ver todas (22)

Recomendar Página Voltar ao Topo
Copyright 1996-2025 © Faculdade de Direito da Universidade do Porto  I Termos e Condições  I Acessibilidade  I Índice A-Z
Página gerada em: 2025-09-07 às 21:02:27 | Política de Privacidade | Política de Proteção de Dados Pessoais | Denúncias