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Publicações

Spline Navigation and Reactive Collision Avoidance with COLREGs for ASVs

Título
Spline Navigation and Reactive Collision Avoidance with COLREGs for ASVs
Tipo
Artigo em Livro de Atas de Conferência Internacional
Ano
2013
Autores
Miguel Pinto
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Bruno Ferreira
(Autor)
Outra
Ver página pessoal Sem permissões para visualizar e-mail institucional Pesquisar Publicações do Participante Ver página do Authenticus Sem ORCID
Heber Sobreira
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Ver página do Authenticus Sem ORCID
Anibal Matos
(Autor)
FEUP
Ata de Conferência Internacional
MTS/IEEE Oceans Conference
San Diego, CA, SEP 23-27, 2013
Indexação
Classificação Científica
FOS: Ciências da engenharia e tecnologias > Engenharia do ambiente
Outras Informações
ID Authenticus: P-009-D8Q
Abstract (EN): This paper describes the implementation of a navigation algorithm for Autonomous Surface Vehicles (ASVs), that is composed by two stages: 1) spline curve follower and; 2) reactive collision avoidance, obeying to the International Regulations for Preventing Collisions at Sea (COLREGs). The spline curve follower determines path's parametric functions that the vehicle should follow, taking into account : 1) the initial and goal points on the fixed world frame and; 2) the final desired orientation for the ASV. The reactive collision avoidance substitutes the splines navigation in situations of potential collision with moving obstacles. To do this, the algorithm considers the relative velocity between the controlled ASV and the moving obstacle (other ASV). It also takes into account the escape trajectory that the controlled ASV is capable to perform at each instant. The algorithm was implemented under the Robotic Operating System (ROS) framework. An intuitive spline curve configuration tool, using the RVIZ's package. The paper presents results of the simulation of two ASVs, following predefined spline trajectories, and the reactive collision avoidance routine in a rendezvous situation. A reference for a video illustrating the navigation algorithm is also provided.
Idioma: Inglês
Tipo (Avaliação Docente): Científica
Nº de páginas: 9
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