Saltar para:
Logótipo
Comuta visibilidade da coluna esquerda
Você está em: Início > Publicações > Visualização > How to measure children with cerebral palsy's perception of competence and social acceptance? Preliminary study to determinate the psychometric properties of the Portuguese version of the Dutch Pictorial Scale of Perceived Competence and Social Acceptance in Children with Cerebral Palsy [Como avaliar a percepção de competência e aceitação social de crianças com paralisia cerebral? Estudo inicial para a determinação das propriedades psicométricas da versão portuguesa da Dutch Pictorial Scale of Perceived Competence and Social Acceptance in Children with Cerebral Palsy]

Publicações

How to measure children with cerebral palsy's perception of competence and social acceptance? Preliminary study to determinate the psychometric properties of the Portuguese version of the Dutch Pictorial Scale of Perceived Competence and Social Acceptance in Children with Cerebral Palsy [Como avaliar a percepção de competência e aceitação social de crianças com paralisia cerebral? Estudo inicial para a determinação das propriedades psicométricas da versão portuguesa da Dutch Pictorial Scale of Perceived Competence and Social Acceptance in Children with Cerebral Palsy]

Título
How to measure children with cerebral palsy's perception of competence and social acceptance? Preliminary study to determinate the psychometric properties of the Portuguese version of the Dutch Pictorial Scale of Perceived Competence and Social Acceptance in Children with Cerebral Palsy [Como avaliar a percepção de competência e aceitação social de crianças com paralisia cerebral? Estudo inicial para a determinação das propriedades psicométricas da versão portuguesa da Dutch Pictorial Scale of Perceived Competence and Social Acceptance in Children with Cerebral Palsy]
Tipo
Artigo em Revista Científica Internacional
Ano
2007
Autores
Rui Manuel Nunes Corredeira
(Autor)
FADEUP
Alves, Nuno Corte-Real
(Autor)
FADEUP
Ver página pessoal Sem permissões para visualizar e-mail institucional Pesquisar Publicações do Participante Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Dias, Cláudia Salomé
(Autor)
FADEUP
Ver página pessoal Sem permissões para visualizar e-mail institucional Pesquisar Publicações do Participante Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Silva, Maria Adília Silva
(Autor)
FADEUP
Ver página pessoal Sem permissões para visualizar e-mail institucional Pesquisar Publicações do Participante Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Revista
Vol. 13
Páginas: 325-344
ISSN: 1413-6538
Indexação
Classificação Científica
FOS: Ciências médicas e da saúde
Outras Informações
ID Authenticus: P-007-KFW
Abstract (EN): The main purpose of this study was to examine the psychometric properties of the Portuguese version of the Dutch Pictorial Scale of Perceived Competence and Social Acceptance in Children with Cerebral Palsy. The sample was made up of 108 children (60 boys and 48 girls) with cerebral palsy, aged between 4 and 9 years, who suffered hemiplegia, diplegia or quadriplegia and had an IQ of 70 or higher. Most of the children (n=98) attended regular schools (integrated in kindergarten or primary school); indeed, only 10 children attended special schools for children with special needs. A sub-sample of 41 children filled out the scale in two different moments, separated one to two weeks maximum. The results of Pearson correlations between the two administrations (ranging 0.80 to 0.98) and the Cronbach's alpha (ranging 0.69 to 0.93) showed good reliability of the Portuguese version of the Dutch Pictorial Scale. Moreover, the inter-correlations between the four subscales (r=0.60 or higher) as well the mean scores associated by children with different characteristics (age, sex, medical condition) to the different subscales supported the internal validity of the instrument. Therefore, this study provides initial evidence about the psychometric properties of the Portuguese version of the Dutch Pictorial Scale, which is why its use is recommended to assess the perceived competence and social acceptance of Portuguese children with cerebral palsy.
Idioma: Português
Tipo (Avaliação Docente): Científica
Documentos
Não foi encontrado nenhum documento associado à publicação.
Publicações Relacionadas

Da mesma revista

Solidariedade, maturidade e ambivalência em avós e mães de crianças com deficiência: potencialidades e recursos nas trocas intergeracionais = Solidarity, maturity and ambivalence of grandmothers and mothers of children with disabilities: potentialities and resources in intergenerational exchanges (2022)
Artigo em Revista Científica Internacional
Claudia Maria Simões Martinez; Susana Coimbra; Anne Marie Fontaine; Mirela de Oliveira Figueiredo; Mariana Gurian Manzini; Carolina Rebellato; Caroline Fernanda Bella Peruzzo
Em defesa de escolas bilíngues de surdos: interlocuções dos movimentos de resistência em Portugal e Brasil (2024)
Artigo em Revista Científica Internacional
Violeta Porto Moraes; Madalena Klein; Orquídea Coelho
Contextos pré-escolares inclusivos: organização do grupo, interações e envolvimento (2022)
Artigo em Revista Científica Internacional
Vera Coelho; Joana Cadima; Catarina Grande
Avaliação dos efeitos de programas de intervenção de atividade física em indivíduos com transtorno do espectro do autismo (2015)
Artigo em Revista Científica Internacional
Carla Cristina Vieira Lourenço; Maria Dulce Leal Esteves; Rui Manuel Nunes Corredeira; André Filipe Teixeira e Seabra

Ver todas (8)

Recomendar Página Voltar ao Topo
Copyright 1996-2025 © Faculdade de Direito da Universidade do Porto  I Termos e Condições  I Acessibilidade  I Índice A-Z
Página gerada em: 2025-07-23 às 21:11:36 | Política de Privacidade | Política de Proteção de Dados Pessoais | Denúncias