Saltar para:
Logótipo
Comuta visibilidade da coluna esquerda
Você está em: Início > Publicações > Visualização > Teaching optical phenomena with Tracker

Publicações

Teaching optical phenomena with Tracker

Título
Teaching optical phenomena with Tracker
Tipo
Artigo em Revista Científica Internacional
Ano
2014
Autores
Rodrigues, M
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Simeao Carvalho, P
(Autor)
FCUP
Revista
Título: Physics EducationImportada do Authenticus Pesquisar Publicações da Revista
Vol. 49
Páginas: 671-677
ISSN: 0031-9120
Indexação
Publicação em ISI Web of Knowledge ISI Web of Knowledge
Outras Informações
ID Authenticus: P-00F-ZMW
Abstract (EN): Since the invention and dissemination of domestic laser pointers, observing optical phenomena is a relatively easy task. Any student can buy a laser and experience at home, in a qualitative way, the reflection, refraction and even diffraction phenomena of light. However, quantitative experiments need instruments of high precision that have a relatively complex setup. Fortunately, nowadays it is possible to analyse optical phenomena in a simple and quantitative way using the freeware video analysis software 'Tracker'. In this paper, we show the advantages of video-based experimental activities for teaching concepts in optics. We intend to show: (a) how easy the study of such phenomena can be, even at home, because only simple materials are needed, and Tracker provides the necessary measuring instruments; and (b) how we can use Tracker to improve students' understanding of some optical concepts. We give examples using video modelling to study the laws of reflection, Snell's laws, focal distances in lenses and mirrors, and diffraction phenomena, which we hope will motivate teachers to implement it in their own classes and schools.
Idioma: Inglês
Tipo (Avaliação Docente): Científica
Documentos
Não foi encontrado nenhum documento associado à publicação.
Publicações Relacionadas

Dos mesmos autores

Teaching Astronomy With Simulations: The Synodic Period of the Moon (2019)
Resumo de Comunicação em Conferência Internacional
Carvalho, PS; Rodrigues, M
Virtual experimental activities: a new approach (2022)
Artigo em Revista Científica Internacional
Rodrigues, M; Carvalho, PS
Teaching physics with angry birds: Exploring the kinematics and dynamics of the game (2013)
Artigo em Revista Científica Internacional
Rodrigues, M; Simeao Carvalho, P
Safety and Outcome of Revascularization Treatment in Patients With Acute Ischemic Stroke and COVID-19: The Global COVID-19 Stroke Registry (2022)
Artigo em Revista Científica Internacional
Marto, JP; Strambo, D; Ntaios, G; Nguyen, TN; Herzig, R; Czlonkowska, A; Demeestere, J; Mansour, OY; Salerno, A; Wegener, S; Baumgartner, P; Cereda, CW; Bianco, G; Beyeler, M; Arnold, M; Carrera, E; Machi, P; Altersberger, V; Bonati, L; Gensicke, H...(mais 245 autores)
How to determine the centre of mass of bodies from image modelling (2016)
Artigo em Revista Científica Internacional
Dias, MA; Carvalho, PS; Rodrigues, M

Ver todas (10)

Da mesma revista

Virtual experimental activities: a new approach (2022)
Artigo em Revista Científica Internacional
Rodrigues, M; Carvalho, PS
Using scratch programming to control photogates in educational physics experiments (2020)
Artigo em Revista Científica Internacional
Da Silva, LF; Carvalho, PS
Using image modelling to teach Newton's Laws with the Ollie trick (2016)
Artigo em Revista Científica Internacional
Dias, MA; Carvalho, PS; Vianna, DM
Using computational simulations to confront students' mental models (2014)
Artigo em Revista Científica Internacional
Rodrigues, R; Simeao Carvalho, P
The bottle flip challenge demystified: Where is the centre of mass? (2017)
Artigo em Revista Científica Internacional
Carvalho, PS; Rodrigues, MJ

Ver todas (30)

Recomendar Página Voltar ao Topo
Copyright 1996-2025 © Faculdade de Direito da Universidade do Porto  I Termos e Condições  I Acessibilidade  I Índice A-Z
Página gerada em: 2025-07-24 às 12:35:33 | Política de Privacidade | Política de Proteção de Dados Pessoais | Denúncias