Go to:
Logótipo
Comuta visibilidade da coluna esquerda
Você está em: Start > Publications > View > Serviço social em escolas e efetivação do direito à educação: representações e práticas profissionais
Publication

Publications

Serviço social em escolas e efetivação do direito à educação: representações e práticas profissionais

Title
Serviço social em escolas e efetivação do direito à educação: representações e práticas profissionais
Type
Article in International Conference Proceedings Book
Year
2021
Authors
Almeida, Sidalina
(Author)
Other
Machado, Idalina
(Author)
FLUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications Without AUTHENTICUS View ORCID page
Melo, Sara
(Author)
FLUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications Without AUTHENTICUS Without ORCID
Other information
Resumo (PT): À escola vão crianças e jovens de diferentes origens sociais e culturais que se veem confrontados com uma cultura escolar normalizadora que os impede de ter sucesso escolar e de ver efetivado o direito à educação e a outros direitos humanos. Gerir esta diversidade de forma positiva significa fazer com que a diferença não seja sinónimo de estigmatização e exclusão escolar e social. Os assistentes sociais, possuidores de uma formação científica e técnica diversificada, reúnem as condições necessárias para intervir na efetivação do direito à educação porque são capazes de congregar e promover a colaboração e comunicabilidade indispensável entre saberes e atores educativos. Através de entrevistas a assistentes sociais que integram equipas multidisciplinares em agrupamentos de escolas da AMP procurou-se apreender como percecionam as suas funções, as tarefas nas quais elas se concretizam, isto é, as suas representações e práticas profissionais.
Abstract (EN): Children and young people from different social and cultural backgrounds go to school and find themselves confronted with a normalizing school culture that prevents them from succeeding at school and from seeing their right to education and other human rights fulfilled. Positively managing this diversity means making the difference not synonymous with stigmatization and school and social exclusion. With a scientific and technical diversified background, social workers have the necessary conditions to accomplish the right to education because they can promote collaboration and essential communicability between knowledge and educational actors. Through interviews with social workers who are part of multidisciplinary teams in groups of schools in the Metropolitan Area of Oporto, we sought to understand professional practices about social and school mediation and how they perceive their functions.
Language: Portuguese
Type (Professor's evaluation): Scientific
Contact: Disponível em: https://aps.pt/wp-content/uploads/XI_Congresso/Educação_XI-APS-44761.pdf
No. of pages: 28
Documents
File name Description Size
Educação_XI-APS-44761 535.19 KB
Related Publications

Of the same authors

Serviço social em escolas: representações e práticas de mediação social e escolar (2020)
Summary of Presentation in an International Conference
Almeida, Maria Sidalina Pinho de ; Machado, Idalina Maria Morais ; Melo, Sara Cristina Dias
Avaliação longitudinal do impacto causado pela pandemia do Covid-19 no Burnout em estudantes universitários de Serviço Social (2022)
Summary of Presentation in an International Conference
Alves, Helder; Machado, Idalina; Melo, Sara; Guedes, Joana; Almeida, Sidalina
Recommend this page Top
Copyright 1996-2025 © Faculdade de Direito da Universidade do Porto  I Terms and Conditions  I Acessibility  I Index A-Z  I Guest Book
Page created on: 2025-06-20 at 12:19:31 | Acceptable Use Policy | Data Protection Policy | Complaint Portal