Go to:
Logótipo
You are in:: Start > Publications > View > Aprendizagem colaborativa no ecossistema U.Porto
Map of Premises
FC6 - Departamento de Ciência de Computadores FC5 - Edifício Central FC4 - Departamento de Biologia FC3 - Departamento de Física e Astronomia e Departamento GAOT FC2 - Departamento de Química e Bioquímica FC1 - Departamento de Matemática
Publication

Aprendizagem colaborativa no ecossistema U.Porto

Title
Aprendizagem colaborativa no ecossistema U.Porto
Type
Chapter or Part of a Book
Year
2024
Authors
Silvano, Maria da Purificação
(Author)
FLUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications Without AUTHENTICUS Without ORCID
Almeida, Isabel F.
(Author)
FFUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications View Authenticus page View ORCID page
Scientific classification
CORDIS: Health sciences > Pharmacological sciences > Cosmetology
FOS: Medical and Health sciences
Other information
Resumo (PT): A prática pedagógica desenvolvida no âmbito do projeto Portal infoCosméticos assenta nos princípios de uma aprendizagem cooperativa e colaborativa promovendo a interação entre estudantes de diferentes UO e a sua participação ativa no processo de construção do conhecimento orientado para a divulgação científica. Este projeto é dinamizado por uma equipa multidisciplinar constituída por docentes e estudantes da Faculdade de Farmácia, da Faculdade de Letras e da Faculdade de Belas Artes da U.Porto, que, em trabalho colaborativo, selecionam, produzem e editam os conteúdos publicados no portal. Esta prática pedagógica promove nos estudantes o desenvolvimento de competências específicas de cada área científica, mas também de competências transversais associadas à aprendizagem colaborativa, tais como liderança, gestão de conflitos e espírito crítico. Reduz também o isolamento e promove a responsabilidade mútua, aprendizagem de novas ideias e criação de redes interpessoais. Simultaneamente, esta prática pedagógica fomenta nos estudantes uma maior consciencialização da responsabilidade da universidade em prol da sociedade, a designada terceira missão, e do papel que eles podem desempenhar nessa missão. Deste modo, contribui para que cada estudante se sinta parte integrante e ativa da UP, e estimula a educação para a cidadania, dando resposta à necessidade de esclarecimento de dúvidas dos consumidores e profissionais sobre produtos e ingredientes cosméticos, através de uma abordagem educativa suportada na evidência científica, e com utilização de terminologia de fácil entendimento e de infografias.
Abstract (EN): The pedagogical practice developed within the scope of the infoCosmetics Portal project is based on the principles of cooperative and collaborative learning, promoting interaction between students from different OUs and their active participation in building knowledge geared towards scientific dissemination. A multidisciplinary team organises this project comprises lecturers and students from the Faculty of Pharmacy, the Faculty of Arts and the Faculty of Fine Arts of the University of Porto, who collaboratively select, produce and edit the content published on the portal. This pedagogical practice encourages students to develop skills specific to each scientific area and transversal skills associated with collaborative learning, such as leadership, conflict management, and critical thinking. It also reduces isolation and promotes mutual responsibility, learning new ideas and creating interpersonal networks. At the same time, this pedagogical practice makes students more aware of the university’s responsibility to society, the so-called third mission, and the role they can play in this mission. This way, it contributes to each student feeling an integral and active part of UP. It encourages education for citizenship, responding to the need to clarify consumers’ and professionals’ doubts about cosmetic products and ingredients through an educational approach supported by scientific evidence, using easy-to-understand terminology and infographics.
Language: Portuguese
Type (Professor's evaluation): Scientific
Documents
File name Description Size
CIP-Vol_IV_A7Qq0GT_PS 1615.38 KB
Related Publications

Of the same authors

Aprendizagem colaborativa no ecossistema da UP. (2023)
Poster in a National Conference
Antero Ferreira; Purificação Silvano; Isabel F Almeida
Recommend this page Top
Copyright 1996-2025 © Faculdade de Ciências da Universidade do Porto  I Terms and Conditions  I Acessibility  I Index A-Z  I Guest Book
Page created on: 2025-06-30 at 16:59:32 | Acceptable Use Policy | Data Protection Policy | Complaint Portal