Go to:
Logótipo
You are in:: Start > Publications > View > Que sentido para a investigação em educação artística senão como prática política?
Map of Premises
FC6 - Departamento de Ciência de Computadores FC5 - Edifício Central FC4 - Departamento de Biologia FC3 - Departamento de Física e Astronomia e Departamento GAOT FC2 - Departamento de Química e Bioquímica FC1 - Departamento de Matemática
Publication

Que sentido para a investigação em educação artística senão como prática política?

Title
Que sentido para a investigação em educação artística senão como prática política?
Type
Article in National Scientific Journal
Year
2013
Authors
Catarina Almeida
(Author)
FBAUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications Without AUTHENTICUS Without ORCID
Scientific classification
FOS: Humanities
Other information
Resumo (PT): Este artigo procura colocar a investigação em educação artística como um espaço perfor- mativo, de resistência, que implica relações estreitas entre a teoria e a prática. Procuraremos abrir a discussão no sentido de questionar as relações de poder e de saber que enformam os processos de subjetivação no campo da educação artística desde a modernidade e que configuram o tempo pre- sente. O enfoque tomado não se revê na tentativa de devolver uma imagem unificada de um sujeito que se devesse reencontrar com um «eu» ou colocar os outros em contacto com uma huma- nidade perdida. Muito pelo contrário, o espaço de resistência que se propõe, na ação-investigação (ato político de transformação), implica a suspensão do presente, no sentido de se inventarem outros devires, sem com isso se fechar o limite do por vir. À primeira vista distante de um pensa- mento sobre educação artística, a discussão que se abre visa, precisamente, o questionamento daquilo que se vem designando por educação artística e a investigação que aí se aloja, começando por questionar as plataformas de partida que se instalaram como naturais a este campo e que con- trolam a produção do discurso. O espaço de resistência de que se fala não é definível, mas é uma forma de acontecer, necessariamente performativa. Que a teoria está no mundo e fabrica o próprio mundo parece ser hoje aceite com serenidade, mas o que fazer se pensarmos que os espaços de liberdade que julgamos construir são, simultaneamente, espaços de limitação daquilo que é visto, pensado e agido?
Abstract (EN): This article seeks to put research in arts education as a performative space of resistance, which involves close links between theory and practice. We intend to open the discussion in order to question the power and knowledge relations that shape the processes of subjectivation in the field of art education since modernity and that set up the present time. The approach taken does not attempt to return an unified image of a subject that should recover its «I», nor to put the others in contact with a lost humanity. On the contrary, the space of resistance that is proposed in «action- -research» (political act of transformation) implies the suspension of the present with the view to invent other becomings without thereby closing the limit of the yet to come. At first sight distant from a thought on art education, the discussion that now opens is intended, precisely, to question what is being designating by art education and also the research taking place there, beginning with questioning the starting platforms that are installed as natural to this field and control the speech production. The area of resistance is not definable but a way to happen necessarily performative. That the theory is in the world and manufactures the world itself seems to be serenely accepted today, but what if we think that the spaces of freedom that we believe we are building are, simulta- neously, spaces of limitation of what is seen, thought and acted?
Language: Portuguese
Type (Professor's evaluation): Scientific
Documents
We could not find any documents associated to the publication.
Related Publications

Of the same authors

Letter (2023)
Chapter or Part of a Book
Catarina Almeida; Cat Martins; Tiago Assis; Amanda Midori; Raquel Boavida; Samuel Guimarães; Pedro D. Ferreira
Diário de escrita de si (2011)
Article in National Scientific Journal
Catarina Martins; Catarina Almeida
Ways of seeing the school: the production of subjectivities within educational spaces (2011)
Article in International Scientific Journal
Catarina Martins; Catarina Almeida
The funambulist strategy: art-educators-researchers in the classroom (2021)
Article in International Scientific Journal
Catarina Almeida; Catarina Martins
Editorial. E no Número Sete, A Derivas Começa de Novo (2023)
Article in International Scientific Journal
Cat Martins; Tiago Assis; Catarina Almeida

See all (6)

Recommend this page Top
Copyright 1996-2024 © Faculdade de Ciências da Universidade do Porto  I Terms and Conditions  I Acessibility  I Index A-Z  I Guest Book
Page created on: 2024-10-18 at 19:09:16 | Acceptable Use Policy | Data Protection Policy | Complaint Portal