Resumo (PT):
Este resumo propõe-se apresentar um estudo de caso que foi desenvolvido no âmbito do Estágio
Pedagógico do Mestrado em Português Língua Segunda/Língua Estrangeira, que decorreu
na Faculdade de Letras da Universidade do Porto no ano letivo de 2015/2016, e que visou
desenvolver a expressão oral de aprendentes de nível A2, partindo do aprofundamento da
compreensão oral, num percurso que propõe atividades para: (i) promover a compreensão
de textos áudio, (ii) desenvolver as competências linguística, sociolinguística e pragmática dos estudantes, e (iii) levá-los a aplicar conhecimentos recém-adquiridos, interagindo
oralmente a partir do modelo trabalhado. Por fim, apresenta-se a discussão dos resultados
obtidos neste estudo de caso, tendo em conta as suas limitações.
Abstract (EN):
This paper proposes to present a case study which was developed in the context of a training
embedded in the Masters Degree of Portuguese as a Second Language/ Foreign Language at
Faculty of Arts of University of Porto in the school year of 2015/2016. Our main purpose
was to promote oral interaction development of the learners from the A2 level, starting
with the deepening of the oral comprehension, in a trajectory that proposes activities to: (i)
promote the comprehension of audio texts, (ii) develop the linguistic, sociolinguistic and
pragmatic competences, and (iii) lead them to apply the recently acquired knowledge, interacting orally through the explored model. Finally, we present the discussion of the results
of this study case regarding its limitations.
Language:
Portuguese
Type (Professor's evaluation):
Scientific