Go to:
Logótipo
You are in:: Start > Publications > View > Interação oral em Português Língua Estrangeira: preparação significativa a partir de necessidades comunicativas
Map of Premises
FC6 - Departamento de Ciência de Computadores FC5 - Edifício Central FC4 - Departamento de Biologia FC3 - Departamento de Física e Astronomia e Departamento GAOT FC2 - Departamento de Química e Bioquímica FC1 - Departamento de Matemática
Publication

Interação oral em Português Língua Estrangeira: preparação significativa a partir de necessidades comunicativas

Title
Interação oral em Português Língua Estrangeira: preparação significativa a partir de necessidades comunicativas
Type
Chapter or Part of a Book
Year
2019
Authors
Carvalho, Ângela
(Author)
FLUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications Without AUTHENTICUS Without ORCID
Duarte, Isabel Margarida
(Author)
FLUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications Without AUTHENTICUS View ORCID page
Indexing
Crossref
Scientific classification
CORDIS: Humanities > language sciences > Languages
Other information
Resumo (PT): A prática quotidiana na aula mostra ser preciso refletir sobre abordagens didáticas que articulem variáveis cognitivas e emocionais, “para além da tarefa”. Urge conhecer interesses e necessidades dos aprendentes, envolvê-los nas suas aprendizagens, enquadradas em propostas amplas, tornando-as significativas. Estas propostas devem fomentar o saber trabalhar com o Outro, em dinâmicas equilibradas e motivadoras, interpeladoras das identidades culturais e afetivas dos estudantes, a partir das suas representações sobre a(s) língua(s)/cultura(s)-alvo e a comunidade onde estão a aprendê-la. Relataremos uma experiência efetuada no seio de uma turma de nível A2 de Português Língua Estrangeira, em que partimos da reflexão dos aprendentes sobre as suas necessidades comunicativas, para propostas de atividades em grupo que visavam o contacto com falantes nativos em diferentes serviços, a construção de material didático pelos estudantes, decorrente da atividade anterior, assim como a simulação de situações nos cenários em foco.
Abstract (EN): Our daily practice in the classroom shows that it is necessary to reflect on didactic approaches that articulate cognitive and emotional variables, "beyond the task". We urgently need to know the interests and needs of the learners, to involve them in their learning, framed in broad proposals, making them meaningful to them. These proposals should foster the ability to work with the Other in balanced and motivating dynamics that challenge students' cultural and affective identities, based on their representations about the target language (s) / culture (s) and community where they are learning it. We will report on an experiment carried out in a group of A2 level of Portuguese as a Foreign Language, in which we start from the reflection of the learners about their communicative needs, for proposals of group activities that aimed at contact with native speakers in different services, the construction of educational material by the students, resulting from the previous activity, as well as the simulation of situations in the scenarios in focus.
Language: Portuguese
Type (Professor's evaluation): Scientific
Documents
File name Description Size
06Ângela Carvalho 1061.35 KB
Related Publications

Of the same authors

Representations, beliefs, and pedagogical practices of EPE teachers (2018)
Poster in an International Conference
Duarte, Isabel Margarida ; Carvalho, Ângela ; Outeirinho, Maria de Fátima ; Silva, Maria de Fátima Henriques da ; Fardilha, Luís Fernando de Sá ; Santos, Paulo Jorge ; Tomé, Simone ; Rodrigues, Sónia Valente
Developing pragmatic skills in Portuguese as Foreign Language A level groups: A case study in Porto (Portugal) (2018)
Poster in an International Conference
Duarte, Isabel Margarida ; Carvalho, Ângela ; Girard, Salomé
Characterization of portuguese heritage language teachers: a preliminary study (2022)
Poster in an International Conference
Santos, Paulo Jorge ; Rodrigues, Sónia Valente ; Duarte, Isabel Margarida ; Auf der Maur, Simone ; Silva, Maria de Fátima Henriques da ; Outeirinho, Maria de Fátima; Carvalho, Ângela
Ensino da oralidade para falantes de Alemão: recursos online de Português Língua Estrangeira (2017)
Summary of Presentation in an International Conference
Santos, Paulo; Duarte, Isabel Margarida ; Carvalho, Ângela ; Tomé, Simone
Ensino de PLE, conversa oral informal e vagueza: algumas sugestões (2016)
Chapter or Part of a Book
Duarte, Isabel Margarida ; Carvalho, Ângela

See all (14)

Of the same scientific areas

Timão de Atenas (2016)
Book
Shakespeare, William ; Ribeiro, Nuno Pinto
Sister, can you hear the deep blue of the sea? (2018)
Book
Barata, Gilda Nunes ; Vasconcelos, Filomena
Para lá da tarefa: implicar os estudantes na aprendizagem de línguas estrangeiras no ensino superior (2019)
Book
Almeida, José Domingues de ; Auf der Maur Tomé, Simone ; Bacquelaine, Françoise ; Lorenzo, Mónica; Duarte, Isabel Margarida ; Hurst, Nicolas ; Kind, Anette ; Nicolás Martínez, Pilar; Rodrigues, Sónia Valente

See all (87)

Recommend this page Top
Copyright 1996-2024 © Faculdade de Ciências da Universidade do Porto  I Terms and Conditions  I Acessibility  I Index A-Z  I Guest Book
Page created on: 2024-07-18 at 10:36:08 | Acceptable Use Policy | Data Protection Policy | Complaint Portal