Go to:
Logótipo
You are in:: Start > Publications > View > O discurso publicitário ao serviço da construção da identidade no Estado Novo: o caso de Mundo Gráfico
Map of Premises
FC6 - Departamento de Ciência de Computadores FC5 - Edifício Central FC4 - Departamento de Biologia FC3 - Departamento de Física e Astronomia e Departamento GAOT FC2 - Departamento de Química e Bioquímica FC1 - Departamento de Matemática
Publication

O discurso publicitário ao serviço da construção da identidade no Estado Novo: o caso de Mundo Gráfico

Title
O discurso publicitário ao serviço da construção da identidade no Estado Novo: o caso de Mundo Gráfico
Type
Article in International Scientific Journal
Year
2017
Authors
Duarte, Isabel Margarida
(Author)
FLUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications Without AUTHENTICUS View ORCID page
Marques, Aldina
(Author)
Other
The person does not belong to the institution. The person does not belong to the institution. The person does not belong to the institution. Without AUTHENTICUS Without ORCID
Pinto, Alexandra Guedes
(Author)
FLUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications Without AUTHENTICUS Without ORCID
Scientific classification
CORDIS: Humanities
Other information
Resumo (PT): O discurso publicitário é simultaneamente um reflexo do contexto em que é produzido e um agente de mudança sobre o mesmo. No presente estudo, analisamos o discurso publicitário na revista Mundo Gráfico com o propósito de identificar alguns aspetos da identidade portuguesa no tempo do Estado Novo, nomeadamente da identidade nacional e da identidade individual, do homem e da mulher portugueses de então. Simultaneamente, foi nosso propósito identificar as estratégias discursivas envolvidas na construção destas identidades, em particular as estratégias de natureza enunciativo-pragmática, tais como a identificação das vozes enunciativas em diálogo nos anúncios. Ainda, olhamos para os anúncios como manifestações textuais de um género, identificando sumariamente algumas das suas características.
Abstract (EN): Advertising discourse is both a reflection of the context in which it is produced and an agent of change upon it. In the present study, we analysed the advertisements in the magazine Mundo Gráfico with the purpose of identifying some aspects of the Portuguese identity of the regime Estado Novo, namely the national identity and the individual identity, of the Portuguese man and woman of that time. Simultaneously, it was our purpose to identify the discursive strategies involved in the construction of these identities, in particular strategies of an enunciative-pragmatic nature, such as the identification of the enunciative voices in dialogue in the advertisements. Still, we looked at ads as textual manifestations of a genre, briefly identifying some of their characteristics.
Language: Portuguese
Type (Professor's evaluation): Scientific
Documents
File name Description Size
08_isabel_duarte_discurso 387.25 KB
Related Publications

Of the same journal

Troika, Austeridade, Crise: modalização linguística em artigos de opinião e cartoons na imprensa escrita portuguesa (2013)
Article in International Scientific Journal
Duarte, Isabel Margarida ; Pinto, Alexandra Guedes
O comentário crítico em relatórios de observação de aulas: contributos para uma reflexão sobre a profissionalidade docente (2016)
Article in International Scientific Journal
Duarte, Isabel Margarida; Rodrigues, Sónia Valente
Nota editorial [REDIS, 6 (2017)] (2017)
Article in International Scientific Journal
Pinto, Alexandra Guedes
Nota editorial [REDIS: Revista de Estudos do Discurso - N.º 12 (2023)] (2023)
Article in International Scientific Journal
Pinto, Alexandra Guedes

See all (24)

Recommend this page Top
Copyright 1996-2024 © Faculdade de Ciências da Universidade do Porto  I Terms and Conditions  I Acessibility  I Index A-Z  I Guest Book
Page created on: 2024-08-22 at 11:31:37 | Acceptable Use Policy | Data Protection Policy | Complaint Portal