Go to:
Logótipo
You are in:: Start > Publications > View > A água no ensino da geografia e na educação ambiental = Water in the geography teaching and in the environmental education
Map of Premises
FC6 - Departamento de Ciência de Computadores FC5 - Edifício Central FC4 - Departamento de Biologia FC3 - Departamento de Física e Astronomia e Departamento GAOT FC2 - Departamento de Química e Bioquímica FC1 - Departamento de Matemática
Publication

A água no ensino da geografia e na educação ambiental = Water in the geography teaching and in the environmental education

Title
A água no ensino da geografia e na educação ambiental = Water in the geography teaching and in the environmental education
Type
Chapter or Part of a Book
Year
2016
Authors
Martins, Maria Felisbela
(Author)
FLUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications Without AUTHENTICUS Without ORCID
Nunes, Adélia N.
(Author)
Other
The person does not belong to the institution. The person does not belong to the institution. The person does not belong to the institution. Without AUTHENTICUS Without ORCID
Other information
Resumo (PT): As temáticas relacionadas com a água emergem com particular destaque nas orientações curriculares/metas curriculares de geografia do 3º ciclo do Ensino Básico (CEB) e nos programas de Geografia do Secundário. Para além de evidenciarem a água como uma componente essencial dos sistemas naturais e como recurso insubstituível na quase totalidade das atividades humanas, os conteúdos programáticos, tanto do 3º ciclo básico como no secundário, enfatizam vários objetivos, dos quais se destacam a compreensão da desigualdade distribuição da água quer em termos espaciais, quer em termos temporais; a água enquanto recurso e os riscos (naturais e antrópicos) associados à sua desigual distribuição espaciotemporal. Outra das perspetivas abordadas relaciona-se com as reservas atuais e futuras de água potável, as quais dependem, por um lado, da capacidade para conservar, reutilizar e racionalizar a sua utilização e, por isso, da cooperação internacional, no sentido de uma gestão integrada deste recurso finito e vulnerável. Com o presente trabalho pretende-se analisar o modo como os programas se estruturam no sentido de promover a Educação Ambiental, e contribuir para a formação dos alunos para que adquiram conhecimentos, competências e atitudes, no sentido de compreender e intervir na adequada gestão dos recursos hídricos.
Abstract (EN): The issues related to water emerge with particular emphasis on curriculum guidelines of geography of the 3rd cycle of basic education (CBE) and of the Secondary programs of Geography. Apart from highlighting water as an essential component of natural systems and in almost all human activities, program contents, both the 3rd CEB as Secondary emphasize several objectives, such as understanding the unequal spatiotemporal distribution of water; water as resource and risk (natural and human) associated with its irregular spatial and temporal distribution. Other discussed perspectives are related to the current and future drinking water supplies that depend both the ability to save, reuse and rationalize its use as the international cooperation towards and integrated management this finite and vulnerable resource. The present study aims to examine how geography programs are structured to promote environmental education, and contribute to training students to acquire knowledge, skills and attitudes in order to understand and participate in water resources management.
Language: Portuguese
Type (Professor's evaluation): Scientific
Documents
We could not find any documents associated to the publication.
Recommend this page Top
Copyright 1996-2024 © Faculdade de Ciências da Universidade do Porto  I Terms and Conditions  I Acessibility  I Index A-Z  I Guest Book
Page created on: 2024-10-28 at 21:05:39 | Acceptable Use Policy | Data Protection Policy | Complaint Portal