Resumo (PT):
Este trabalho apresenta dados relacionados com a efi cácia
pedagógico-didática de dois laboratórios gramaticais sobre orações
subordinadas adjetivas relativas aplicadas em turmas de 9.º ano. Após a
análise do desempenho dos alunos, exploram-se as hipóteses subjacentes aos
desvios identifi cados e propõem-se reformulações nos percursos ofi cinais
criados, na expectativa de melhoria da sua efi cácia pedagógico-didática para
a aprendizagem deste tipo de orações. Em complemento, são apresentados
os resultados obtidos na segunda fase de implementação dos laboratórios,
numa análise comparativa das duas fases de aplicação.
Abstract (EN):
This work presents data related to the pedagogicaldidactic
effectiveness of grammar laboratories about relative adjective
subordinate clauses applied in two 9th grade classes. After analyzing the
students’ performance, the hypotheses underlying the identifi ed deviations
are explored, and reformulations are proposed for the laboratories created, in
order to improve their pedagogical-didactic effectiveness for the learning of
this type of clauses. In addition, the results obtained in the second phase of implementation of the laboratories are presented, in a comparative analysis
of the two application phases.
Language:
Portuguese
Type (Professor's evaluation):
Scientific