Go to:
Logótipo
Comuta visibilidade da coluna esquerda
Você está em: Start > Publications > View > Ensinar gramática: percursos que se criam, caminhos que se trilham
Publication

Ensinar gramática: percursos que se criam, caminhos que se trilham

Title
Ensinar gramática: percursos que se criam, caminhos que se trilham
Type
Article in National Scientific Journal
Year
2021
Authors
Rodrigues, Sónia Valente
(Author)
FLUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications Without AUTHENTICUS Without ORCID
Viegas, Filomena
(Author)
Other
The person does not belong to the institution. The person does not belong to the institution. The person does not belong to the institution. Without AUTHENTICUS Without ORCID
Oliveira, Carmo
(Author)
Other
The person does not belong to the institution. The person does not belong to the institution. The person does not belong to the institution. Without AUTHENTICUS Without ORCID
Indexing
Academic Search Ultimate (EBSCO)
BASE - Bielefeld Academic Search Engine
CAPES - Portal de Periódicos
Dialnet
DOAJ
ERIH Plus
Worldcat OCLC
JURN
Latindex
ProQuest
RCAAP
SHERPA/RoMEO
Fonte académica
Scientific classification
CORDIS: Humanities > language sciences
Other information
Resumo (PT): Este artigo tem como quadro teórico a abordagem indutiva de ensino da gramática, através da qual os alunos descobrem e reconhecem princípios gramaticais por meio da observação de dados, da deteção de regularidades e da generalização. Parte dos trabalhos de Ana Maria Brito em que o ensino da gramática é perspetivado como “aprendizagem pela descoberta”. Na primeira parte, revisitam-se os trabalhos da autora sobre este assunto, de modo a construir uma fundamentação de uma proposta unificada de ensino da gramática. Na segunda parte, apresenta-se uma planificação de uma sequência didática: baseada no ensino da gramática como atividade reflexiva, a proposta mostra o desenvolvimento articulado e consistente do conhecimento sintático dos alunos desde o primeiro ciclo do ensino básico.
Abstract (EN): This article has as framework the inductive approach to grammar teaching, in which the students are expected to discover and to recognize grammar rules through data observation, detection of regularities and generalization. It is based on Ana Maria Brito’s works in which grammar learning is viewed as “discovery learning”. In the first part, the author’s body of work on this subject is revisited, in order to create an unified suggestion of grammar teaching. In a second part, a teaching sequence plan is presented: based on grammar teaching as reflective activity, it shows a consistent and articulated development of learner’s syntactic knowledge from early ages, namely from the 1st cycle of basic education.
Language: Portuguese
Type (Professor's evaluation): Scientific
Documents
File name Description Size
22_SVRodrigues_L_AMB 10521.78 KB
Related Publications

Of the same journal

Vou buscar ali, ali acima! A multimodalidade da deixis no português europeu (2012)
Article in National Scientific Journal
Isabel Galhano Rodrigues
Visualização da relevância relativa de investigadores a partir da sua produção textual (2022)
Article in National Scientific Journal
Trigo, Luís; Brazdil, Pavel
Utilização da Imagem por Ressonância Magnética nos Estudos sobre a Produção da Fala (2010)
Article in National Scientific Journal
Sandra M. Rua Ventura; Diamantino Rui S. Freitas; Isabel Maria A. P. Ramos; João Manuel R. S. Tavares
Studies on variation in portuguese [recensão] (2019)
Article in National Scientific Journal
Pinto, Alexandra Guedes ; Amorim, Clara

See all (77)

Recommend this page Top
Copyright 1996-2025 © Faculdade de Belas Artes da Universidade do Porto  I Terms and Conditions  I Acessibility  I Index A-Z
Page created on: 2025-09-28 at 17:51:34 | Privacy Policy | Personal Data Protection Policy | Whistleblowing | Electronic Yellow Book