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Publication

Seamless Mobility: Touchless Commuting

Title
Seamless Mobility: Touchless Commuting
Type
Thesis
Year
2015-07-15
Authors
Rui Filipe Soares do Couto
(Author)
FEUP
Thesis
Master's Degree
Dissertation
Scientific classification
FOS: Engineering and technology > Electrical engineering, Electronic engineering, Information engineering
Other information
Resumo (PT): Este projecto visa o desenvolvimento de um sistema de validação sem fios para transportes públicos, que possa substituir o atual conceito de validação com cartões inteligentes (smartcards). Desta forma, a utilização de transportes públicos torna-se mais fluída e simples para os utilizadores e, ao mesmo tempo, existe uma redução dos custos de operação. O sistema está dependente dos telemóveis dos utilizadores para enviar informação contextual relevante, sobre o uso dos transportes públicos. Um dos pontos-chave foi a investigação de tecnologias de comunicação sem fios, como o Bluetooth Low Energy, hardware e ferramentas que pudessem eficientemente determinar o uso de um serviço de transportes por parte dos passageiros. Isto representa uma mudança na abordagem dos transportes públicos – do checkin/checkout ao estar/não estar – que permitiria evitar as limitações da primeira abordagem. O projeto também focou a exploração de diferentes cenários de instalação, tendo em consideração fatores como custo, versatilidade da tecnologia e possibilidade de fraude. O protótipo foi desenvolvido no contexto de um sistema de transportes públicos real, neste caso, a Metro do Porto/STCP. Assim, investigou-se de que forma este sistema funciona, para perceber o que estava implementado, o tipo de investimento que teria de ser feito e qual a relação custo-benefício. A similaridade deste sistema com outros à escala global faz com que os resultados deste projecto possam ser uma referência para futuras implementações de sistemas de validação sem interação. Os testes no terreno permitem concluir que é possível considerar uma solução baseada em Bluetooth Low Energy, desde que a tecnologia seja otimizada, a solução desenvolvida seja aperfeiçoada e os testes continuem, em cooperação com os operadores de transportes públicos.
Abstract (EN): This project envisions the development of a prototype of a wireless "validation system" for public transportation that could replace the current smart card validation concept. This makes the process of using public transports more fluid and simple for the users, while reducing operating costs for the providers. The system relies on the users’ smartphones to relay relevant contextual information, regarding the public transport usage. One of the key focus points was the investigation of the existing communication wireless technologies, such as Bluetooth Low Energy, hardware and tools that could efficiently track the passengers’ usage of the public transport. This represents an approach shift in public transportation – from checkin/checkout to be-in/be-out – which allows avoiding the former approach limitations. The work also focused on exploring the possible scenarios of deployment, taking in consideration several factors such as cost, versatility of the technology and possibility of fraud. The prototype was developed in the context of an actual public transportation system, in this case, Metro do Porto/STCP. Therefore, research was made on the current system to determine what was already implemented, what type of investment would have to be made and what would be the cost-benefit relationship. The similarity between this system and others around the world, allows the findings of this project to be a reference for future implementations of touchless commuting around the globe. The field test's results make it possible to believe in a solution based on Bluetooth Low Energy, as long as the technology keeps improving, the developed solution is refined and the tests are continued in cooperation with transportation operators.
Language: English
Type (Professor's evaluation): Scientific
No. of pages: 163
Documents
File name Description Size
report Seamless Mobility: Touchless Commuting 33666.87 KB
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