Resumo (PT):
Em Trás-os-Montes, como no resto do país, a encomenda artística muito deve à Igreja. A relativa proximidade dos principais centros urbanos do Nordeste transmontano com as cidades castelhanas de Zamora, Toro, Valhadolide e Salamanca justifica a presença em Portugal de obras contratadas e produzidas por mestres oriundos das oficinas destas urbes. Para a catedral da cidade de Miranda do Douro, Gregório Fernandes fabricaria o retábulo-mor, obra que seria vistoriada, em 1614, pelo arquitecto Teodósio de Frias. Apesar de poder assinalar a presença de artistas flamengos nesta zona do território nacional, a acção de castelhanos como Damião Bustamante prolongar-se-ia pelo século XVIII, cruzando-se com a influência e notoriedade de mestres locais cujas oficinas estavam sedeadas em povoações como Parada, Veigas e Castelo Branco (Mogadouro).
Abstract (EN):
In Trás-os-Montes, as the rest of the country, the artistic order owes much to the catholic church, The proximity to the main urban centers of the Northeast of Trás-os-Montes to the Spanish towns of Zamora, Toro, Valhadolid and Salamanca justifies the presence in Portugal of works ordered and produced by masters who came from workshops of these
towns. For the cathedral of Miranda do Douro, Gregório Fernandez was the master who made the wood-carved high altar, master piece which would be examined in 1614 by the architect Teodósio de Frias. In spite of being possible to point out the presence of Flemish artists in this part of the national territory, the action of the Spanish masters like Damião
Bustamante would last throughout the 18th century coming across the influence and relevance of local masters whose workshops were located in places like Parada, Veigas e Castelo Branco (Mogadouro).
Language:
Portuguese
Type (Professor's evaluation):
Scientific