Go to:
Logótipo
Você está em: Start > Publications > View > Pintar Paredes
Publication

Pintar Paredes

Title
Pintar Paredes
Type
Thesis
Year
2025-07-08
Authors
Pedro Furtado de Guimarães Serôdio
(Author)
FAUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications Without AUTHENTICUS Without ORCID
Thesis
Master's Degree
Dissertation
Scientific classification
FOS: Humanities > Arts
Associated Institutions
FAUP - Faculdade de Arquitectura da Universidade do Porto
Other information
Resumo (PT): A dissertação realizada tem como claro objetivo refletir sobre o possível restauro de uma casa em específico que compreende uma certa qualidade como ponto de partida. Não tem como objetivo desenvolver o projeto em si, mas preparar uma futura metodologia projetual através de uma historia repleta de relações entre as suas várias componentes. O objeto de estudo é uma pequena casa de férias projetada pelo e para o próprio arquiteto João Serôdio em 1974 numa pequena vila no norte de portugal conhecida como Vila Nova de Cerveira. A casa, de expressão austera, em parte, pela sua metodologia construtiva, sofreu contínuas alterações, em expressão e em uso, embora a sua identidade se tenha mantido, a transformação provocada pelo tempo, esculpiu as suas texturas e amadureceu os tons da sua superfície e tornou o seu uso cada vez mais silencioso. A análise deste caso de estudo é tecida cronologicamente em paralelo com um outro caso de estudo, o Upper Lawn Pavilion projetado por Alison e Peter Smithson e restaurado pelo Atelier Sergison Bates, até as duas histórias se encontrarem no momento em que se estuda uma metodologia de restauro invisível. Com este objetivo em mente não só se realizou um levantamento métrico como foi estudado, dentro do possível, o arquivo do próprio arquiteto. A documentação respeitante à casa foi separada e organizada, em parte digitalizada e estudada com grande precisão.
Abstract (EN): This dissertation clearly aims to reflect on the potential restoration of a specific house, that encompasses a certain architectural quality as starting point. The intention is not to develop the restoration project itself, but rather to prepare a future design methodology through a narrative woven with interrelations between its various components. The object of study is a small holiday house designed by and for the architect João Serôdio in 1974, located in a small village in northern Portugal known as Vila Nova de Cerveira. The design of this house, austere and direct, partially because of its constructive methodology, has undergone continuous changes in both expression and use, shaped by the passage of time. Its textures have been sculpted, the tones of its surfaces matured, and the presence of its occupants has gradually become more subdued. The analysis of this case study unfolds chronologically and in parallel with another: the Upper Lawn Pavilion, designed by Alison and Peter Smithson and later restored by Sergison Bates Architects. These two narratives eventually converge at the point where an “invisible” restoration methodology is explored. With this objective in mind, not only was a measured survey carried out, but the architect’s personal archive was also studied, to the extent possible. The documentation related to the house was selected and organized, digitized, and studied with precision.
Language: Portuguese
Documents
File name Description Size
PintarParedes_Dissertac_a_o_PedroFSero_dio Pintar Paredes 297952.79 KB
Recommend this page Top
Copyright 1996-2025 © Faculdade de Arquitectura da Universidade do Porto  I Terms and Conditions  I Acessibility  I Index A-Z
Page created on: 2025-10-23 at 02:53:10 | Privacy Policy | Personal Data Protection Policy | Whistleblowing | Electronic Yellow Book