Go to:
Logótipo
Você está em: Start > Publications > View > Between fascism and conservative authoritarianism: the Estado Novo regime in portugueses History textbooks (1975-2023)
Publication

Between fascism and conservative authoritarianism: the Estado Novo regime in portugueses History textbooks (1975-2023)

Title
Between fascism and conservative authoritarianism: the Estado Novo regime in portugueses History textbooks (1975-2023)
Type
Article in International Scientific Journal
Year
2024
Authors
Neto, Sérgio
(Author)
FLUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications Without AUTHENTICUS View ORCID page
Serrano, Clara Isabel
(Author)
Other
The person does not belong to the institution. The person does not belong to the institution. The person does not belong to the institution. Without AUTHENTICUS Without ORCID
Journal
Vol. 28 No. 1
Pages: 199-229
ISSN: 0717-5248
Indexing
Publicação em Scopus Scopus
Dialnet
DOAJ
Latindex
MIAR
CLASE
ERIH Plus
Other information
Resumo (PT): Em Portugal, o regime ditatorial do Estado Novo (1933-1974) terminou com a Revolução do 25 de Abril, que pôs também fim a treze de anos de uma guerra colonial em várias frentes. Desde então, o regime tem sido objeto de um intenso debate historiográfico que, em última análise, abrangeu as suas múltiplas dimensões e realidades. Parte dessa discussão tem gravitado em torno da sua possível natureza “fascista”. O objetivo deste texto é, usando uma metodologia comparativa (qualitativa e quantitativa), analisar os manuais escolares da disciplina de História do pós-25 de Abril, de modo a percecionar a possível evolução na abordagem da ditadura.
Abstract (EN): In Portugal, the dictatorial Estado Novo regime (1933-1974) ended with the Carnation Revolution of 25 April, ending thirteen years of colonial war on several fronts. Since then, the regime has been the subject of an intense historiographical debate that has ultimately covered its multiple dimensions and realities. Part of this debate has focused on its possible “fascist” nature. This text aims to use a comparative methodology (qualitative and quantitative) to analyse post-25 April history textbooks to see how the approach to the dictatorship might have evolved.
Language: English
Type (Professor's evaluation): Scientific
Documents
Recommend this page Top
Copyright 1996-2024 © Faculdade de Arquitectura da Universidade do Porto  I Terms and Conditions  I Acessibility  I Index A-Z  I Guest Book
Page created on: 2024-10-06 at 10:19:39 | Acceptable Use Policy | Data Protection Policy | Complaint Portal