Go to:
Logótipo
Você está em: Start > Publications > View > Arquitectura e Música - uma reflexão sobre a influência recíproca entre o Espaço e o Som
Publication

Arquitectura e Música - uma reflexão sobre a influência recíproca entre o Espaço e o Som

Title
Arquitectura e Música - uma reflexão sobre a influência recíproca entre o Espaço e o Som
Type
Thesis
Year
2011-12-15
Authors
António Miguel Moreira Ferreira Marques
(Author)
FAUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications Without AUTHENTICUS Without ORCID
Scientific classification
FOS: Humanities > Arts
Other information
Resumo (PT): Esta dissertação apresentará a história do pensamento musical do séc. XX sobre o espaço, descrevendo o desenvolvimento da “espacialização” na teoria e na prática da música contemporânea em paralelo com o espaço de performance, reflectindo assim a estreita ligação do espaço e do tempo na experiência humana. A música para diferentes ambientes acústicos será, desde logo, abraçada por uma nova tipologia de projectos espaciais, pelos movimentos dos artistas e do público, diversas posições dos músicos no espaço, etc. Tentar-se-á perceber de que forma a composição do espaço interfere nos critérios específicos da apresentação das diversas formas de música. Não obstante, de que forma a oferta existente destes espaços consegue responder aos novos moldes impostos pela espacialidade musical? Que rumo fará sentido a Arquitectura tomar na concepção destes espaços? Será o recurso à “adaptação” uma norma ou excepção? O estudo será iniciado por uma introdução que abordará as diferentes possibilidades de relação entre a Arquitectura e a Música ao longo da história. O primeiro capítulo do trabalho será uma forma de introduzir e explicar conceitos e teorias que permitam compreender a linguagem e os mecanismos de percepção na relação específica do Homem com o espaço e com o som organizado. Em contrapartida serão estudados os elementos que compõem um espaço sonoro. Num segundo capítulo do trabalho desenvolver-se-á a forma prática de como a Música e o Espaço se relacionam sobre contextos específicos. Para isso serão lançadas e analisadas as diferentes características espaciais arquitectónicas em paralelo com os requisitos da música espacial. Serão confrontadas interpretações de arquitectos de obras musicais, em paralelo com espaços para a música idealizados por compositores. No terceiro capítulo terá lugar a designação de música espacial com recurso à exemplificação de casos concretos, comparados entre si, desde os inícios da espacialização da música (Renascimento) até aos finais do séc. XX. Perceber-se-á, na realidade, de que forma evolui o conceito de espacialização sonora, a componente geométrica da música e a apropriação de novos espaços para apresentação musical. No último capítulo, será estudado um caso particular e exclusivo em Portugal, a “Casa da Música” no Porto, visto ter sido projectada e programada com o objectivo de albergar os vários espectros da música. Os seus espaços serão assim confrontados com algumas obras de música contemporânea que exploram a nova espacialização sonora.
Abstract (EN): This paper will present the history of the musical thought in the twentieth century on the space, describing the development of "spatialization" in theory and practice of contemporary music in parallel with the performance space, reflecting the close relationship of space and time in human experience. The music for different acoustic environments will be, immediately, embraced by a new type of space projects, the movements of the artists and the public, musicians of various positions in space, etc. We will try to understand how the composition of space interferes with the specific criteria of presentation of various forms of music. Nevertheless, how the existing supply of these spaces can respond to new spatial patterns imposed by the music? Which way does it make sense to take in the architecture design of these spaces? Is the use of "adaptation" a rule or an exception? The study starts with an introduction that will address the different possibilities of relationship between music and architecture throughout history. The first chapter of the work will be a way to introduce and explain concepts and theories to understand the language and the mechanisms of perception in the specific relationship between the human being, the space and the organized sound. On the other hand it will be studied the elements of a sound space. In the second chapter of the work it will be developed a practical way of how music relates to space on specific contexts. For it will be released and analyzed the different spatial characteristics in parallel with the architectural requirements of space music. Architects´s interpretations of musical works will be confronted in parallel with spaces made for music but conceived by composers. In the third chapter it will be held the designation of spatial music using the illustration of specific cases like the beginning of a spatial music (Renaissance) until the end of the twentieth century. It will be studied, in fact, how the concept of spatial sound evolved, in parallel with the geometric component of the music and the appropriation of new spaces for musical performance. In the last chapter, it will be considered a special case, unique in Portugal, the "Casa da Música" at Oporto, as it was designed and programmed in order to accommodate the various spectrums of music. Its spaces are thus faced with some works of contemporary music that explores the new sound spatialization.
Language: Portuguese
Documents
File name Description Size
Antonio Miguel Marques_Arquitectura e Música_dissertação de Arquitectura e Música - uma reflexão sobre a influência recíproca entre o Espaço e o Som 9144.59 KB
Recommend this page Top
Copyright 1996-2025 © Faculdade de Arquitectura da Universidade do Porto  I Terms and Conditions  I Acessibility  I Index A-Z
Page created on: 2025-10-25 at 13:23:49 | Privacy Policy | Personal Data Protection Policy | Whistleblowing | Electronic Yellow Book