Go to:
Logótipo
Você está em: Start > Publications > View > Metodologia para avaliação dos fatores condicionantes da velocidade em regime livre em ambiente periurbano
Publication

Metodologia para avaliação dos fatores condicionantes da velocidade em regime livre em ambiente periurbano

Title
Metodologia para avaliação dos fatores condicionantes da velocidade em regime livre em ambiente periurbano
Type
Article in International Scientific Journal
Year
2012
Authors
Fernanda Sousa
(Author)
FEUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications View Authenticus page Without ORCID
Carlos Rodrigues
(Author)
FEUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications View Authenticus page View ORCID page
António Couto
(Author)
FEUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications View Authenticus page View ORCID page
Journal
Scientific classification
FOS: Engineering and technology > Civil engineering
Other information
Authenticus ID: P-00J-62K
Resumo (PT): Neste artigo, apresenta-se uma metodologia para a avaliação macroscópica da influência das características geométricas e ambientais e da sinalização de velocidade limite legal na velocidade em regime livre praticada pelos condutores em zonas periurbanas ou de transição. Um condutor circula em regime livre quando a sua escolha de velocidade não é condicionada pela presença do veículo precedente. Assim, a velocidade adotada reflete a sua resposta face às características da estrada e do ambiente envolvente. A metodologia consiste na utilização de métodos estatísticos de análise de dados multivariados, nomeadamente de classificação e de análise em componentes principais, para a definição de variáveis macroscópicas caracterizadoras das zonas periurbanas, sobre as quais é depois efetuada uma análise de regressão que permite a avaliação dos impactos das diferentes variáveis na velocidade em regime livre. A metodologia proposta é aplicada a um conjunto de 27 locais pertencentes a estradas de duas vias situadas em Portugal, onde foram observadas as velocidades praticadas, a existência de sinalização de limite legal de velocidade e diversas variáveis microscópicas caracterizadoras da geometria e do ambiente.
Abstract (EN): This paper presents a new methodology for the evaluation of the effects of posted speed limit, geometric and environmental characteristics on free-flow speed in transition zones, through a macroscopic analysis. A vehicle travels under free-flow conditions if its chosen speed is not affected by the presence of the vehicle ahead. In this sense, the free-flow speed reflects the driver’s response to road geometric and environmental characteristics. In the first stage of the proposed methodology, new macroscopic variables reflecting the characteristics of transition zones are created through the use of multivariate data analysis techniques, namely analysis of clusters and principal component analysis. In the second stage, a regression analysis is performed in order to compare the effects of different variables on the adopted free-flow speed. This methodology is then tested for a set of 27 sites located in Portuguese two-lane highways, where drivers’ speed, the existence of posted speed limit and some geometric and environmental microscopic characteristics were collected.
Language: English
Type (Professor's evaluation): Scientific
License type: Click to view license CC BY-NC
Documents
File name Description Size
Artigo_TRANSPORTES20_Publicado 173.67 KB
Related Publications

Of the same authors

Características Geométricas e Ambientais das Estradas em Zonas de Transição: Efeitos na Redução de Velocidade (2012)
Poster in a National Conference
António Lobo; Fernanda Sousa; Carlos Rodrigues; António Couto
Velocidade Livre de Circulação em Ambiente Periurbano: Níveis de Atuação (2011)
Article in International Conference Proceedings Book
António Lobo; Fernanda Sousa; Carlos Rodrigues; António Couto

Of the same journal

Método probabilístico para identificação de zonas de acumulação de acidentes (2013)
Article in International Scientific Journal
Sara Ferreira; António Couto
Método Probabilístico para Identificação de Zonas de Acumulação de Acidentes (2013)
Article in International Scientific Journal
António Fidalgo Couto; Sara Ferreira
Avaliação da segurança rodoviária em fase de planeamento: modelo estatístico de resposta qualitativa (2012)
Article in International Scientific Journal
Sara Ferreira; António Couto
Avaliação da segurança rodoviária em fase de planeamento: modelo estatístico de resposta qualitativa (2012)
Article in International Scientific Journal
Sara Ferreira; António Fidalgo Couto

See all (7)

Recommend this page Top
Copyright 1996-2024 © Faculdade de Arquitectura da Universidade do Porto  I Terms and Conditions  I Acessibility  I Index A-Z  I Guest Book
Page created on: 2024-11-10 at 00:33:35 | Acceptable Use Policy | Data Protection Policy | Complaint Portal