Resumo (PT):
Enquanto domínio fundamental da Educação para a Cidadania, aprender a viver
numa ‘sociedade de risco’ implica a definição de um conjunto de orientações no
sentido de promover uma cultura de prevenção e autoproteção de crianças e jovens
face à ocorrência de eventos danosos, independentemente da sua origem. Considerando
o quadro normativo do sistema educativo em Portugal, assim como os métodos/
estratégias pedagógicas que devem ser privilegiados na atualidade, apresentam-se um
conjunto de reflexões sobre ‘perigos e desastres’ que, no âmbito da formação de jovens
professores de Geografia da Universidade do Porto, serviram de inspiração para a
implementação de metodologias ativas de ensino e aprendizagem, designadamente
através da promoção de trabalhos-projeto desenvolvidos em colaboração com
estudantes do ensino básico e secundário.
Abstract (EN):
Education for a ‘risk society’: teaching and learning to (con)live with hazards and
disasters. As a fundamental domain of Citizenship Education, learning to live in a ‘risk
society’ implies the definition of a set of guidelines in order to promote a culture of
prevention and self-protection of children and young people facing the occurrence of
harmful events, regardless of their origin. Considering the normative framework of
the educational system in Portugal, as well as the pedagogical methods/strategies that
should be privileged nowadays, a series of reflections on ‘hazards and disasters’ are
presented which, in the context of the training of young teachers of Geography of the
University of Porto, served as inspiration for the implementation of active teaching
and learning methodologies, namely through Project Based Learning, developed in
collaboration with students of basic and secondary schools.
Language:
Portuguese
Type (Professor's evaluation):
Scientific