Go to:
Logótipo
Você está em: Start > Publications > View > Educação para uma ‘sociedade de risco’: ensinar e aprender a (con)viver com os perigos e desastres
Publication

Educação para uma ‘sociedade de risco’: ensinar e aprender a (con)viver com os perigos e desastres

Title
Educação para uma ‘sociedade de risco’: ensinar e aprender a (con)viver com os perigos e desastres
Type
Chapter or Part of a Book
Year
2021
Authors
Soares, Laura
(Author)
FLUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications Without AUTHENTICUS Without ORCID
Scientific classification
CORDIS: Social sciences > Geography
Other information
Resumo (PT): Enquanto domínio fundamental da Educação para a Cidadania, aprender a viver numa ‘sociedade de risco’ implica a definição de um conjunto de orientações no sentido de promover uma cultura de prevenção e autoproteção de crianças e jovens face à ocorrência de eventos danosos, independentemente da sua origem. Considerando o quadro normativo do sistema educativo em Portugal, assim como os métodos/ estratégias pedagógicas que devem ser privilegiados na atualidade, apresentam-se um conjunto de reflexões sobre ‘perigos e desastres’ que, no âmbito da formação de jovens professores de Geografia da Universidade do Porto, serviram de inspiração para a implementação de metodologias ativas de ensino e aprendizagem, designadamente através da promoção de trabalhos-projeto desenvolvidos em colaboração com estudantes do ensino básico e secundário.
Abstract (EN): Education for a ‘risk society’: teaching and learning to (con)live with hazards and disasters. As a fundamental domain of Citizenship Education, learning to live in a ‘risk society’ implies the definition of a set of guidelines in order to promote a culture of prevention and self-protection of children and young people facing the occurrence of harmful events, regardless of their origin. Considering the normative framework of the educational system in Portugal, as well as the pedagogical methods/strategies that should be privileged nowadays, a series of reflections on ‘hazards and disasters’ are presented which, in the context of the training of young teachers of Geography of the University of Porto, served as inspiration for the implementation of active teaching and learning methodologies, namely through Project Based Learning, developed in collaboration with students of basic and secondary schools.
Language: Portuguese
Type (Professor's evaluation): Scientific
Documents
We could not find any documents associated to the publication with allowed access.
Related Publications

Of the same authors

DITE-Diverse Internationalisation of Teacher Education: a report on Internationalisation of Teacher Education (2022)
Technical Report
Pacheco, Elsa ; Gomes, António Alberto; Teixeira, José; Soares, Laura ; Couto, Maria João; Santos, Paulo Jorge ; Rodrigues, Sónia Valente
Cooperation partnerships in higher education: project result 1: report on the status of internationalisation of teacher education (2022) (2022)
Technical Report
B. M. Aguado; A. Basinska; Paulo Simões Carvalho; Maria Couto; A. Cywinski; J. Domagata; Leanete Dotta; Cláudio Farias; Rosa Tomás Ferreira; João Alberto Pinto; I. Jazukiewicz; M. Kopalska; A. Linka; Amélia Lopes; L. M. Marquèz; Carla Morais; A. Murawska; Paulo Nogueira; M. R. Palau; Elsa Pacheco...(mais 14 authors)
PROM@TT. 2V - Promove @ tua terra: Viver e Visitar [objetivos] (2018)
Poster in a National Conference
Pacheco, Elsa ; Soares, Laura ; Gomes, António Alberto; Teixeira, José
PROM@TT. 2V - Promove @ tua terra: Viver e Visitar: Freguesia de Ramalde (2018)
Poster in a National Conference
Pacheco, Elsa ; Soares, Laura ; Gomes, António Alberto; Teixeira, José
PROM@TT. 2V - Promove @ tua terra: Viver e Visitar: Freguesia de Paranhos (2018)
Poster in a National Conference
Pacheco, Elsa ; Soares, Laura ; Gomes, António Alberto; Teixeira, José

See all (53)

Of the same book

Quantificação das mudanças recentes na forma e volume da restinga do Cabedelo, foz do rio Douro (2021)
Chapter or Part of a Book
Fernandes, Rui Morais; Gomes, António Alberto; Teixeira, José
Na adaptação aos riscos climáticos é preciso pensar pequeno (2021)
Chapter or Part of a Book
Monteiro, Ana ; Madureira, Helena ; Sousa, Carlos; Pacheco, Maria
Medidas de mitigação e controlo de ravinamento: um estudo de caso das ravinas de Seirós (Norte de Portugal) (2021)
Chapter or Part of a Book
Martins, Bruno; Ferreira, Carmen ; Nunes, Adélia ; Castro, Ana C. Meira
Recommend this page Top
Copyright 1996-2024 © Faculdade de Arquitectura da Universidade do Porto  I Terms and Conditions  I Acessibility  I Index A-Z  I Guest Book
Page created on: 2024-11-05 at 07:13:39 | Acceptable Use Policy | Data Protection Policy | Complaint Portal