Resumo (PT):
Para o jornalismo, a morte é um valor central, que se enquadra no campo dos acontecimentos dramáticos que constituem a essência da história jornalística (Golding, Elliott, 1988). A morte de um estadista configura um acontecimento jornalístico de topo da hierarquia noticiosa, que remete para um conjunto de critérios que vão ao encontro dos valores-notícia (Hanusch, 2010; Seaton 2005), mas que pode ainda ser entendida como informação-espetáculo, pelo ambiente emocional que é criado. Sendo o jornalismo uma construção da realidade, é no processo de seleção, inclusão, exclusão ou realce (Goffman, 1974) que o enquadramento emocional se configura como parte da estratégia textual dos jornais, contribuindo assim para um ambiente de informação-espetáculo onde o leitor é convidado a participar. António de Oliveira Salazar foi a figura central da ditadura portuguesa, que governou o país com mão de ferro, construindo um regime autoritário e repressor que durou quase 50 anos. A morte de Salazar pode ser vista á luz de dois momentos de informação-espetáculo distintos: as cerimónias fúnebres sumptuárias que correspondem às honras prestadas ao grande estadista em Lisboa e, por oposição, as representações do homem humilde e austero, e o regresso às origens, no Vimioso, sua terra natal. O objetivo deste estudo é entender os formatos discursivos encontrados na imprensa portuguesa que permitem diferenciar esses dois momentos de informação ¿ espetáculo. Procura-se, ainda, identificar as estratégias narrativas encontradas pelos jornais para retratarem a obra do homem, mas também as exéquias, na medida em que ambas contribuem um processo descritivo essencial para a espetacularidade deste acontecimento.
Abstract (EN):
For journalism, death is a central value that matches the dramatic events that constitute the essence of journalism history (Golding, Elliott, 1988). The death of a public personality is a top journalistic event in the news hierarchy, taking in consideration the criteria that frame newsworthiness (Hanusch, 2010; Seaton 2005). The death of a state dignitary can also be understood under the concept of show/ news because it is part of a mediated process that brings this event to the public sphere and by the emotional awareness created by journalistic coverage. Considering journalism as a construction of reality, it is in the process of selection, inclusion, exclusion or enhancement (Goffman, 1974) that the emotional framing is displayed as part of the textual strategy of news media, thus contributing to a show/ news environment where the audience is invited to participate. Salazar¿s death, in 1970, and its coverage by the Portuguese press can be regarded under this particular perspective due to his political role. Antonio de Oliveira Salazar was the ruler that controlled with an iron grip the Portuguese dictatorship, a repressive regime that lasted for almost fifty years. Due to his indisputable leadership, his death was expected to be well documented by the press. The coverage made by newspapers can be seen in the light of two distinct moments of spectacle/ information: the sumptuary funeral ceremonies that correspond to the honors given to the great statesman in Lisbon and, by contrast, the representations of the humble and austere man, and the return to his origins, in Vimioso, his small native village. The purpose of this study is to understand the discursive formats portrayed by the Portuguese press that allow us to differentiate these two moments of show/ news. We will also try to identify the narrative strategies found by the newspapers to depict the lifework of the man, but also the funeral, insofar as both contribute a descriptive process essential for the spectacular feature of this event.
Language:
Portuguese
Type (Professor's evaluation):
Scientific