Go to:
Logótipo
Você está em: Start > Publications > View > Informação e espetáculo na morte de Salazar: estratégias discursivas da imprensa portuguesa
Publication

Informação e espetáculo na morte de Salazar: estratégias discursivas da imprensa portuguesa

Title
Informação e espetáculo na morte de Salazar: estratégias discursivas da imprensa portuguesa
Type
Article in International Conference Proceedings Book
Year
2018
Authors
Lima, Helena
(Author)
FLUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications View Authenticus page View ORCID page
Conference proceedings International
Pages: 259-273
XV Congreso de la Asociación de Historiadores de la Comunicación
Porto, 14 e 15 de setembro de 2017
Scientific classification
CORDIS: Social sciences > Communication sciences
Other information
Resumo (PT): Para o jornalismo, a morte é um valor central, que se enquadra no campo dos acontecimentos dramáticos que constituem a essência da história jornalística (Golding, Elliott, 1988). A morte de um estadista configura um acontecimento jornalístico de topo da hierarquia noticiosa, que remete para um conjunto de critérios que vão ao encontro dos valores-notícia (Hanusch, 2010; Seaton 2005), mas que pode ainda ser entendida como informação-espetáculo, pelo ambiente emocional que é criado. Sendo o jornalismo uma construção da realidade, é no processo de seleção, inclusão, exclusão ou realce (Goffman, 1974) que o enquadramento emocional se configura como parte da estratégia textual dos jornais, contribuindo assim para um ambiente de informação-espetáculo onde o leitor é convidado a participar. António de Oliveira Salazar foi a figura central da ditadura portuguesa, que governou o país com mão de ferro, construindo um regime autoritário e repressor que durou quase 50 anos. A morte de Salazar pode ser vista á luz de dois momentos de informação-espetáculo distintos: as cerimónias fúnebres sumptuárias que correspondem às honras prestadas ao grande estadista em Lisboa e, por oposição, as representações do homem humilde e austero, e o regresso às origens, no Vimioso, sua terra natal. O objetivo deste estudo é entender os formatos discursivos encontrados na imprensa portuguesa que permitem diferenciar esses dois momentos de informação ¿ espetáculo. Procura-se, ainda, identificar as estratégias narrativas encontradas pelos jornais para retratarem a obra do homem, mas também as exéquias, na medida em que ambas contribuem um processo descritivo essencial para a espetacularidade deste acontecimento.
Abstract (EN): For journalism, death is a central value that matches the dramatic events that constitute the essence of journalism history (Golding, Elliott, 1988). The death of a public personality is a top journalistic event in the news hierarchy, taking in consideration the criteria that frame newsworthiness (Hanusch, 2010; Seaton 2005). The death of a state dignitary can also be understood under the concept of show/ news because it is part of a mediated process that brings this event to the public sphere and by the emotional awareness created by journalistic coverage. Considering journalism as a construction of reality, it is in the process of selection, inclusion, exclusion or enhancement (Goffman, 1974) that the emotional framing is displayed as part of the textual strategy of news media, thus contributing to a show/ news environment where the audience is invited to participate. Salazar¿s death, in 1970, and its coverage by the Portuguese press can be regarded under this particular perspective due to his political role. Antonio de Oliveira Salazar was the ruler that controlled with an iron grip the Portuguese dictatorship, a repressive regime that lasted for almost fifty years. Due to his indisputable leadership, his death was expected to be well documented by the press. The coverage made by newspapers can be seen in the light of two distinct moments of spectacle/ information: the sumptuary funeral ceremonies that correspond to the honors given to the great statesman in Lisbon and, by contrast, the representations of the humble and austere man, and the return to his origins, in Vimioso, his small native village. The purpose of this study is to understand the discursive formats portrayed by the Portuguese press that allow us to differentiate these two moments of show/ news. We will also try to identify the narrative strategies found by the newspapers to depict the lifework of the man, but also the funeral, insofar as both contribute a descriptive process essential for the spectacular feature of this event.
Language: Portuguese
Type (Professor's evaluation): Scientific
Documents
We could not find any documents associated to the publication.
Related Publications

Of the same authors

Uma história da imprensa lusófona (2016)
Book
Sousa, Jorge Pedro ; Lima, Helena ; Holhfeldt, Antonio 1948-; Barbosa, Marialva
Imprensa em Portugal: uma história (2022)
Book
Cabrera, Ana; Lima, Helena
History of the Press in the Portuguese-Speaking Countries (2014)
Book
Helena Lima; António Hohlfeldt; Jorge Pedro Sousa; Marialva Barbosa

See all (96)

Of the same scientific areas

Cópia e apropriação da obra de arte na modernidade (2007)
Thesis
Susana Lourenço Marques; Maria T. Cruz
HOMO COMMUNICANS. A Comunicação Humana (2010)
Educational Publication
Luís Calafate
Gelados de Ciência na Divulgação da Física nas Ruas e Praias de Espinho (2017)
Poster in a National Conference
Paulo Simeão Carvalho; Ana Cachide Praça Pedroso
FISASTEE (2022)
Poster in a National Conference
Carvalho, PS; Gonçalves, JAA

See all (266)

Recommend this page Top
Copyright 1996-2025 © Faculdade de Arquitectura da Universidade do Porto  I Terms and Conditions  I Acessibility  I Index A-Z  I Guest Book
Page created on: 2025-07-02 at 19:44:48 | Acceptable Use Policy | Data Protection Policy | Complaint Portal