Go to:
Logótipo
Você está em: Start > Publications > View > John Hejduk. O confim do limite
Publication

John Hejduk. O confim do limite

Title
John Hejduk. O confim do limite
Type
Thesis
Year
2012-11-15
Authors
Maria Marques de Castro
(Author)
FAUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications Without AUTHENTICUS Without ORCID
Thesis
Master's Degree
Dissertation
Scientific classification
FOS: Humanities > Arts
Other information
Resumo (PT): Este trabalho, motivado pela obra de John Hejduk, uma personagem que atuava de forma particular e reveladora na Nova Iorque dos anos 60 e 70, divide-se em duas grandes partes que se fundem no estudo das neo-vanguardas da altura, do qual o arquiteto fazia parte. Estas neo-vanguardas, extremamente críticas, confrontadas com a atuação do devorador capitalismo perante a arte, colocam-se à margem do processo produtivo da arquitetura, contra o funcionalismo. O desejo desta elite teórica, o da substituição da relação Forma/Função pela relação Forma/Figura – autonomia e máscara –, converge para a prática da chamada arquitetura de papel; uma arquitetura que não se faz a construir, mas a pensar, a escrever ou a desenhar; uma arquitetura para colecionador, cuidadosamente feita em refinados laboratórios. É este ambiente intelectual que evoca o objeto de debate do primeiro capítulo: autonomia. Através dela pretende-se fazer um recuo no tempo pondo a par contextos separados por mais de 150 anos; volta-se atrás para perceber como a autonomia do ser rapidamente se estendeu à autonomia da forma – porque a uma forma de ser corresponde sempre uma forma de pensar e, consequentemente, de fazer. No entanto, esta forma tão direta de definição do tema não deve ofuscar a compreensão desta autonomia como representação de um ambiente coerente, ainda que fragmentário, onde diferentes protagonistas – tempo, homem, forma, arquitetura – convergem. Reconhece-se a importância desta reflexão para perceber a projeção de alguns enredos na prática das vanguardas, testemunhada por relações estabelecidas entre Ledoux e Rossi ou Hejduk, ou entre Piranesi e Eisenstein. Se o trabalho se constrói através do estudo de temas que os enredos percorridos por John Hejduk vão desvelando, na primeira fase há espaço para abordagens mais diluídas, enquanto a segunda lida mais diretamente com a obra do arquiteto. A construção e o comportamento da máscara determinam o caminho percorrido pela segunda parte do trabalho. Sabendo que a sua construção termina o processo de captura e formalização da aura dos lugares, da sua representação, demonstra um profundo desejo de renovação; testemunha de uma obra encarada como uma crítica devastadora à prática contemporânea.
Abstract (EN): The impulse for this thesis is the work of John Hejduk, a central and revealing character of New York’s neo-avant-garde environment of the 1960s and 1970s. Its two main sections converge in a more articulated picture of this neo-avant-garde. This extremely critical neo-avant-gardes, confronted with capitalism’s voracious relation with art, marginalized themselves from the productive process of architecture and charged against functionalism. This theoretical elite attempted the replacement of the Form/Function relation with a Form/Figure one – autonomy and mask – converging in the practice of the so-called paper architecture; an architecture made through reflection, thought, representation, not through its physical construction. These were collector’s items carefully made in refined laboratories. This is the intellectual environment that engenders the debate of the first chapter: autonomy. Setting the beginning of this debate 150 years ago, it is possible to understand how the autonomy of the self was extended to the autonomy of form – to a different self corresponds a different thought and consequently a different way of acting and doing things. Such a straight forward enunciation should not overshadow the understanding of this autonomy as the representation of a coherent yet fragmentary environment in which different protagonists – time, man, form, architecture – converge. This reflection is fundamental to understand the shadow of some plots cast in the practice of the neo-avant-garde, witnessed by the connections established between Ledoux and Aldo Rossi or Hejduk, or between Piranesi and Eisenstein. The work unfolds through the study of the many paths John Hejduk’s work reveals. The first part makes space for more contextual and intellectual problems, the second addresses more directly his architectural work. The mask, in its behavior and construction, structures this section. Acknowledging that the construction of the mask closes the process of capture and formalization of the aura of a place, of its representation, this mask demonstrates a deep desire for renovation, a desire that witnesses the face Hejduk projected in his work: a devastating criticism of contemporary production.
Language: Portuguese
Type (Professor's evaluation): Scientific
License type: Click to view license CC BY-NC
Documents
File name Description Size
capítulo 0 - introdução John Hejduk. O confim do limite 1907.78 KB
Recommend this page Top
Copyright 1996-2025 © Faculdade de Arquitectura da Universidade do Porto  I Terms and Conditions  I Acessibility  I Index A-Z
Page created on: 2025-10-22 at 13:37:04 | Privacy Policy | Personal Data Protection Policy | Whistleblowing | Electronic Yellow Book