Go to:
Logótipo
Você está em: Start > Publications > View > Ensinar geografia através de imagens : olhares e práticas
Publication

Ensinar geografia através de imagens : olhares e práticas

Title
Ensinar geografia através de imagens : olhares e práticas
Type
Chapter or Part of a Book
Year
2014
Authors
Martins, Felisbela
(Author)
FLUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications Without AUTHENTICUS Without ORCID
Scientific classification
FOS: Humanities
Other information
Resumo (PT): A imagem é um recurso didático de grande importância para o ensino da Geografia. Ler uma imagem é tarefa do professor de Geografia. Implica que este, durante o processo ensino-aprendizagem, conduza os alunos a saberem analisá-la criticamente, isto é, observá-la, descrever o que nela observam e retirar as inferências possíveis, verbalizando o que ela lhe sugere. Omnipresente por toda a parte, a imagem e o seu uso em contexto escolar permite a aproximação do mundo da Escola ao mundo real e ao dia a dia dos alunos. Hoje o uso de imagens fixas e em movimento, está presente nas aulas de Geografia dos estudantes-professores em formação inicial do Mestrado em Ensino de História e Geografia. São elaborados documentos pedagógico-didáticos onde constam imagens, adaptados aos temas, aos diversos tipos de conteúdos, aos alunos, que conduzem ao diálogo à interação verbal, à atitude proativa na sala de aula e à tomada de consciência para o espaço geográfico e para os problemas do nosso mundo por parte dos alunos. A disciplina de Geografia e a sua lecionação torna-se apelativa e formativa, contribuindo para a promoção do desenvolvimento do visionamento espacial dos factos e a sua interação e diferenciação à superfície terrestre.
Abstract (EN): Images are a teaching resource of great importance to the teaching of Geography. To read an image is the task of the Geography teacher. This implies that, during the teaching-learning process, students should be guided on how to analyze it critically, i.e., observe it, describe what they observe, and draw possible inferences, verbalizing what it suggests. Ubiquitous as they are, images and their use in school bring the world of school closer to the real world and to the daily lives of students. Today, the use of still and moving images are present in the Geography lessons of student-teachers in initial training of the Master’s in Teaching History and Geography. Pedagogical-didactic documents are prepared which contain images that are adapted to the themes, the different types of content, to the students, leading them to engage in dialogue, verbal interaction, and proactive attitudes in the classroom, as well as developing a keener awareness of geographical space and the problems of our world. The Geography subject and its teaching become appealing and formative contributing to the development of a spatial view of the facts and their interaction and differentiation at the earth's surface.
Language: Portuguese
Type (Professor's evaluation): Scientific
License type: Click to view license CC BY-NC
Documents
File name Description Size
felisbela_martins_ensinar 384.31 KB
Related Publications
Recommend this page Top
Copyright 1996-2024 © Faculdade de Arquitectura da Universidade do Porto  I Terms and Conditions  I Acessibility  I Index A-Z  I Guest Book
Page created on: 2024-07-23 at 17:29:09 | Acceptable Use Policy | Data Protection Policy | Complaint Portal