Go to:
Logótipo
Você está em: Start > Publications > View > “Uma jornada de Aprendizagem através da Arte de Ensinar”
Publication

“Uma jornada de Aprendizagem através da Arte de Ensinar”

Title
“Uma jornada de Aprendizagem através da Arte de Ensinar”
Type
Thesis
Year
2023-11-15
Authors
Pedro Miguel Lopes Alves
(Author)
FADEUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications Without AUTHENTICUS Without ORCID
Thesis
Scientific classification
FOS: Social sciences > Educational sciences
Associated Institutions
FADEUP - Faculdade de Desporto da Universidade do Porto
Other information
Resumo (PT): Este documento foi elaborado como parte integrante da unidade curricular de Estágio Profissional, a qual decorre no 2º ano do 2º ciclo em Ensino de Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário da Faculdade de Desporto da Universidade do Porto. No respetivo documento descrevo a minha experiência durante o estágio supervisionado que realizei na EC, durante o ano letivo de 2022/2023. O respetivo foi desenvolvido com uma turma residente de 12º ano do curso de Ciências e Tecnologia, a qual era composta por 25 alunos. O presente relatório debruça-se sobre várias temáticas que representam a minha experiência docente neste momento particular. Assim, é efetuado um enquadramento pessoal e institucional de modo a se compreender com mais exatidão o contexto de ação que foi o Estágio. Posteriormente, discorre-se sobre a operacionalização da prática, refletindo sobre diversos campos de ação, tais como a conceção, o planeamento, a gestão e o clima de aula, a instrução e a avaliação. Descreve-se, também, todas as atividades que desenvolvi na EC, destacando os principais desafios enfrentados e as principais aprendizagens. Por fim, apresentam-se as considerações finais do relatório, destacando a importância da formação contínua e da reflexão crítica sobre a prática para o desenvolvimento profissional dos educadores. Acredito que este relatório pode ser uma importante contribuição para a formação de novos educadores, ao mostrar a importância da relação entre teoria e prática e da reflexão crítica sobre a própria prática.
Abstract (EN): This document was prepared as part of the Professional Internship course, which takes place in the 2nd year of the 2nd cycle in Teaching Physical Education in Primary and Secondary Education at the Faculty of Sport of the University of Porto. In this document, I describe my experience during the supervised internship I did at the School of Education during the 2022/2023 academic year. The internship was carried out with a resident 12th grade Science and Technology class, which consisted of 25 students. This report focuses on various themes that represent my teaching experience at this particular time. A personal and institutional background is given in order to understand the context of the internship more precisely. Afterwards, the operationalization of the practice is discussed, reflecting on various fields of action, such as designs, planning, classroom management and climate, instruction and assessment. It also describes all the activities I carried out in the CE, highlighting the main challenges faced and the main lessons learned. Finally, I present the report's final considerations, highlighting the importance of continuous training and critical reflection on practice for the professional development of educators. I believe that this report can make an important contribution to the training of new educators, by showing the importance of the relationship between theory and practice and of critical reflection on one's own practice.
Language: Portuguese
Documents
File name Description Size
Relatório de Estágio Pedro Miguel Lopes Alves Uma jornada de Aprendizagem através da Arte de Ensinar 952.00 KB
Recommend this page Top
Copyright 1996-2024 © Faculdade de Arquitectura da Universidade do Porto  I Terms and Conditions  I Acessibility  I Index A-Z  I Guest Book
Page created on: 2024-11-05 at 11:27:50 | Acceptable Use Policy | Data Protection Policy | Complaint Portal