Go to:
Logótipo
Você está em: Start > Publications > View > A Profissionalização de um Docente
Publication

A Profissionalização de um Docente

Title
A Profissionalização de um Docente
Type
Thesis
Year
2024-10-11
Authors
Pedro Sérgio Barcelos Rocha
(Author)
FADEUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications Without AUTHENTICUS Without ORCID
Thesis
Master's Degree
Internship Report
Scientific classification
FOS: Social sciences > Educational sciences
Associated Institutions
FADEUP - Faculdade de Desporto da Universidade do Porto
Other information
Resumo (PT): O presente Relatório de Estágio descreve o que foi o Estágio Profissional realizado na Escola Básica e Secundária Tomás de Borba, escola localizada Região Autónoma dos Açores, mais propriamente, em Angra do Heroísmo na Ilha Terceira. No decorrer do ano letivo, foram realizadas várias atividades e uma variedade de experiências na área da docência, com o intuito de aprimorar as competências pedagógicas e pessoais. Estas atividades evolveram o planeamento de aulas e as reflexões sobre as mesmas, a aplicação de práticas pedagógicas inovadoras, a participação em diversas atividades da comunidade escolar, assim como reuniões do departamento e conselho de turma. Ao longo deste ano letivo, toda a experiência vivida proporcionou-me uma visão diferente daquela que é a realidade e o contexto escolar, dada a oportunidade para pôr em prática teorias, métodos e estratégias de ensino em situações reais de lecionação. Este relatório detalha, também, as principais atividades realizadas ao longo dos dois semestres, as expectativas e realidade do estágio, problemas e soluções que foram surgindo e tudo o que aprendi ao longo do mesmo. No que à dimensão investigativa diz respeito, debrucei-me sobre o que é desempenhar a função do Diretor de Turma (DT). O papel do DT nem sempre teve a mesma importância e foi-se alterando ao longo dos anos, adaptando-se à realidade e às necessidades da comunidade escolar. Nos dias de hoje, representa um cargo com grande importância naquela que é a gestão e comunicação entre a turma e a restante comunidade escolar, nomeadamente Encarregados de Educação (EE) e docentes. Neste estudo, participaram 83 docentes de cinco ilhas dos Açores que responderam a um questionário. Este teve como objetivo compreender as dificuldades e o grau de satisfação dos docentes em relação ao cargo de DT.
Abstract (EN): This Reflexive Report describes the one-year Teaching Practice carried out at Tomás de Borba Basic and Secondary School, located in the Autonomous Region of the Azores, specifically in Angra do Heroísmo on Terceira Island. Throughout the school year, various activities and a range of teaching experiences were conducted to enhance pedagogical and personal skills. These activities involved lesson planning and reflection, the implementation of innovative teaching practices, participation in various school community activities, as well as department and class council meetings. Throughout this school year, the entire experience provided me with a different perspective on the reality and context of the school environment, given the opportunity to put into practice theories, methods, and teaching strategies in real teaching situations. This report also details the main activities carried out over the two semesters, the expectations and realities of the internship, problems and solutions that arose, and everything I learned during this period. Regarding the investigative dimension, I focused on what it means to perform the role of the Class Director (DT). The role of the DT has not always held the same level of importance, evolving over the years to adapt to the reality and needs of the school community. Today, it represents a position of great significance in managing and facilitating communication between the class and the broader school community, particularly with parents and teachers. In this study, 83 teachers from five islands of the Azores participated by responding to a questionnaire. The aim was to understand the challenges and the level of satisfaction of teachers regarding the role of DT.
Language: Portuguese
Documents
File name Description Size
Pedro Sérgio rocha - Relatório Final A Profissionalização de um Docente 888.43 KB
Recommend this page Top
Copyright 1996-2025 © Faculdade de Desporto da Universidade do Porto  I Terms and Conditions  I Acessibility  I Index A-Z
Page created on: 2025-09-28 at 13:07:33 | Privacy Policy | Personal Data Protection Policy | Whistleblowing | Electronic Yellow Book