Go to:
Logótipo
Você está em: Start > Publications > View > [P]era as festas do Senhor: sacrários, custódias e monumentos eucarísticos na igreja do Convento de Santa Clara do Porto, no século XVII
Publication

[P]era as festas do Senhor: sacrários, custódias e monumentos eucarísticos na igreja do Convento de Santa Clara do Porto, no século XVII

Title
[P]era as festas do Senhor: sacrários, custódias e monumentos eucarísticos na igreja do Convento de Santa Clara do Porto, no século XVII
Type
Chapter or Part of a Book
Year
2024
Authors
Sousa, Ana Cristina
(Author)
FLUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications Without AUTHENTICUS Without ORCID
Other information
Resumo (PT): No decurso dos séculos XVII e XVIII, a igreja de Santa clara do Porto foi alvo de sucessivas intervenções artísticas que a converteram na “caverna de ouro” como se tornou conhecida. Elemento integrante de um convento de Clarissas fundado em 1416, o edifício foi sujeito ao fervor de renovação litúrgica vivido em toda a Cristandade Católica, que atribuiu um protagonismo muito particular à Eucaristia e à devoção ao Santíssimo Sacramento. A capela-mor foi ampliada, conheceu dois retábulos, três sacrários, duas custódias portáteis e foi completamente revestida de talha dourada. Estas transformações artísticas foram acompanhadas por outras de natureza efémera, identificadas através das fontes documentais que mencionam sumptuosas armações e monumentos eucarísticos destinados às cerimónias da Semana Santa.
Abstract (EN): During the 17th and 18th centuries, the church of Santa Clara do Porto underwent successive artistic interventions that turned it into the “cave of gold” as it turned to be known. An integral element of a convent of Poor Clare sisters founded in 1416, the building was subjected to the fervour of liturgical renewal experienced throughout Catholic Christianity, which gave particular prominence to the Eucharist and devotion to the Blessed Sacrament. The main chapel was enlarged, it had two altarpieces, three tabernacles, two portable custodies and was completely covered in gilded woodcarving. These artistic transformations were accompanied by others of ephemeral nature, identified through the documental sources that mention sumptuous frames and Eucharistic monuments destined to the Holy Week ceremonies.
Language: Portuguese
Type (Professor's evaluation): Scientific
Contact: Disponível em: https://hdl.handle.net/10433/21104
Documents
File name Description Size
5. Ana Cristina Sousa 2911.94 KB
Related Publications

Of the same authors

Salvaguarda, comunicação e mediação digital do património cultural (2024)
Book
Sousa, Ana Cristina; Santos, Marisa Pereira; Cruz, Tiago Trindade; Botelho, Maria Leonor ; Sebastian, Luís
Madeira [suportes do património] (2022)
Book
Duarte, Alice ; Sousa, Ana Cristina; Arezes, Andreia; Queiroga, Francisco Reimão ; Rosas, Lúcia ; Rocha, Manuel Joaquim Moreira da; Barroca, Mário ; Homem, Paula Menino

See all (96)

Recommend this page Top
Copyright 1996-2025 © Faculdade de Desporto da Universidade do Porto  I Terms and Conditions  I Acessibility  I Index A-Z  I Guest Book
Page created on: 2025-06-28 at 17:12:25 | Acceptable Use Policy | Data Protection Policy | Complaint Portal