Go to:
Logótipo
Você está em: Start > Publications > View > “Uma escola de todos, para todos” Uma aventura multicultural
Publication

“Uma escola de todos, para todos” Uma aventura multicultural

Title
“Uma escola de todos, para todos” Uma aventura multicultural
Type
Thesis
Year
2024-07-17
Authors
João Pedro Airosa Pinto
(Author)
FADEUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications Without AUTHENTICUS Without ORCID
Thesis
Scientific classification
FOS: Social sciences > Educational sciences
Associated Institutions
FADEUP - Faculdade de Desporto da Universidade do Porto
Other information
Resumo (PT): Este documento retrata todo o percurso do autor, enquanto professor estagiário, decorrente da Unidade Curricular Estágio Curricular, do segundo ano do Mestrado de Ensino da Educação Física dos Ensinos Básico e Secundário, da Faculdade de Desporto da Universidade do Porto. Este estágio tratou-se de uma experiência integrativa do estudante no mundo profissional docente, já que o professor estagiário foi inserido num contexto escolar, pela primeira vez. De referir também, que essa experiência foi partilhada por um Núcleo de Estágio, constituído por quatro estudantes, supervisionados por uma professora cooperante da escola-alvo e orientados por um professor orientador da Faculdade. Este relatório tem como objetivo relatar essa experiência profissionalizante, abordando toda a evolução do professor estagiário. O documento inicia com uma caracterização pessoal, as expectativas iniciais sobre a experiência e uma contextualização da instituição. Posteriormente, são abordadas as categorias operacionais incontornáveis à função docente, onde o estagiário reflete sobre a forma como foi operacionalizando. O projeto de investigação-ação finaliza este relatório e objetivou à análise do impacto da multiculturalidade na motivação dos alunos e na sua perspetiva sobre os estilos de ensino dos professores. Essa investigação contou com a participação de uma turma do nono ano de escolaridade, e os resultados demonstraram que embora existam diferenças na motivação e na forma como percecionam os professores de Educação Física, ambos os grupos de alunos vivenciaram estilos de ensino autocráticos e gostavam de experienciar lideranças mais centradas nos mesmos. Este estágio curricular foi basilar na construção da face profissional do professor estagiário, dado que o permitiu aplicar todo o conhecimento teórico adquirido, ao longo do primeiro ano do Mestrado, e identificar as ferramentas que poderão tornar o processo de ensino-aprendizagem mais eficaz.
Abstract (EN): This document portrays the author’s journey, as a trainee teacher, resulting from the curricular practicum, of the master’s degree in Middle and High School Physical Education Teaching, based at Faculdade de Desporto da Universidade do Porto. The practicum is the student’s integrative experience into the teaching professional world, due to of his insertion on a teaching context, for the first time. It must be said as well that this experience was shared with a practicum group, constituted by three trainee teachers, overseen by a cooperating teacher from the school, and guided by a faculty’s professor. The goal of this report is to encapsulate this professionalizing experience, addressing the evolution of the trainee teacher. The document begins with a personal characterization, the initial expectations about the experience and a brief explanation about the institution in which the practicum took place. Then, the unavoidable operational categories to the teaching function are addressed, and the trainee reflects on the way in which he used those capacities. The investigation project finalizes this report and aims at the analysis of the impact that multiculturalism has on student’s motivation and their perspective on teaching styles. It had the contribution of a ninth-grade class as the sample and the results showed that, even though there were differences on the intergroup motivation and the perception they had about their Physical Education teachers, both groups of students experienced autocratic teaching styles and would like to experience more student-oriented leadership. This curricular practicum was fundamental for the trainee teacher’s professional development because it allowed him to apply all the theoretical knowledge, he had acquired, throughout his master’s degree’s first year, and identify the tools that might make the teaching-learning process more effective.
Language: Portuguese
Documents
File name Description Size
relatório_estágio_joaopinto_mestradoensinoef “Uma escola de todos, para todos” Uma aventura multicultural 4030.68 KB
Recommend this page Top
Copyright 1996-2024 © Faculdade de Desporto da Universidade do Porto  I Terms and Conditions  I Acessibility  I Index A-Z  I Guest Book
Page created on: 2024-10-06 at 19:29:51 | Acceptable Use Policy | Data Protection Policy | Complaint Portal