Resumo (PT):
A carte de visite (CdV), desenvolvida por André-Adolphe-Eugène Disdéri, constituiu um dos formatos fotográficos mais difundidos na história da primeira fotografia (1839-1914). Positivos albumínicos sobre cartões de 7 x 10 cm tornaram-se formas de registo, troca e difusão de retratos, mas também de outras categorias e temáticas, como motivos sociais e paisagísticos. Frequentemente veiculavam no verso e no anverso informações do tipo iconográfico e textual que documentavam, quer a autoria da fotografia,
quer a identificação da casa comercial onde fora produzida a CdV. Através de um conjunto de CdV portuguesas, da nossa colecção particular, procuramos analisar as informações constantes nos cartões registadas segundo vários processos e que constituem um importante testemunho sobre a publicidade de casas e fotógrafos profissionais e comerciais em Portugal das décadas de 1860-1890.
Abstract (EN):
The carte de visite (CdV), developed by André-Adolphe-Eugène Disdéri, was one of the most widespread photographic formats in the History of First Photography (1839-1914). Albumin poses on
7 x 10 cm cards became forms of recording, exchange and diffusion of portraits, but also of other categories and themes, such as social and landscape motifs. The back and obverse of the cards often carried iconographic and textual information that documented both the authorship of the photograph and the identification of the commercial house where the CdV was produced. Through a set of Portuguese CdV, from our private collection, we have tried to analyse the information contained in the cards registered according to several processes and which constitute an important testimony on the advertising of professional and commercial houses and photographers in Portugal in the 1860s-1890s
Language:
Portuguese
Type (Professor's evaluation):
Scientific