Go to:
Logótipo
Você está em: Start > Publications > View > Ensino para surdos no Brasil no século XX: contribuições de educadores para a área
Publication

Ensino para surdos no Brasil no século XX: contribuições de educadores para a área

Title
Ensino para surdos no Brasil no século XX: contribuições de educadores para a área
Type
Article in National Scientific Journal
Year
2022
Authors
Anachoreta, Vanessa
(Author)
FLUP
Indexing
EBSCO
Google Scholar
Fonte académica
ProQuest
BASE - Bielefeld Academic Search Engine
CAPES - Portal de Periódicos
Dialnet
DOAJ
Latindex
Worldcat OCLC
ERIH Plus
JURN
RCAAP
SHERPA/RoMEO
Academic Search Ultimate (EBSCO)
Other information
Resumo (PT): O desenvolvimento da educação de surdos inicia a partir do século XV, quando os primeiros educadores – preceptores, religiosos e médicos – buscaram ensinar a língua oral e/ou escrita para que surdos da nobreza pudessem ser reconhecidos pela lei e herdar títulos. Já no caso do Brasil, a presença de educadores desde a fundação do Instituto Imperial dos Surdos-Mudos de Ambos os Sexos em 1857 também foi fundamental para a formulação e desenvolvimento do campo. Com o intuito de investigar essa dinâmica, o presente trabalho tem como objetivo apresentar uma visão global de como se organizava o ensino para surdos no Brasil no século XX e de que forma educadores infl uenciaram esse cenário. A pesquisa foi norteada pela perspectiva teórica da Historiografi a Linguística e, dialogando com as ideias de Swiggers (1990), teve sua análise orientada pelo modelo sociológico, pois buscou compreender o contexto social do período estudado e as relações entre os grupos sociais que atuaram, de diferentes maneiras, nas práticas pedagógicas voltadas para surdos no Brasil ao longo do século XX. Verifi couse que, além de aprofundarem questões sobre a área com suas investigações, os educadores também foram agentes importantes na formulação e consolidação de práticas pedagógicas - seja para reforçar e aprofundar o método defendido pelas ideias intelectuais do período, seja para propor medidas de resistências e outras metodologias
Abstract (EN): The development of the education of the Deaf begins in the 15th century, when the fi rst educators – preceptors, religious and doctors - sought to teach the oral and/or written language so that the Deaf of the nobility could be recognized by the law and inherit titles. In the brazilian context, the presence of educators since the foundation of the Instituto Imperial dos Surdos-Mudos de Ambos os Sexos in 1857 was also fundamental for the formulation and development of the fi eld. In order to deepen this dynamic, the current work aims to present a global view of how education for the deaf was organized in Brazil in the 20th century and how educators infl uenced this scenario. The research was guided by the theoretical perspective of Linguistic Historiography and, in dialogue with the ideas of Swiggers (1990), its analysis was guided by the sociological model, as it seeks to understand the social context of the period studied and the relations between the social groups that acted, in diff erent ways, in pedagogical practices aimed at the Deaf in Brazil throughout the 20th century. It is observed that, in addition to deepening questions about the area with their investigations, educators were also important agents in the consolidation of pedagogical practices - either to reinforce the method defended by the intellectual ideas of the period, or to propose measures of resistance and others methodologies
Language: Portuguese
Type (Professor's evaluation): Scientific
Contact: Disponível em: https://ojs.letras.up.pt/index.php/LinguarumArena/article/view/13004
Documents
File name Description Size
02_VAnachoreta 224.02 KB
Related Publications

Of the same authors

Portuguese sign language and other sign languages: studies on morphosyntax, semantics and lexicon (2024)
Book
Morgado, Celda; Brito, Ana Maria ; Mineiro, Ana ; Costa, José António ; Moita, Mara; Anachoreta, Vanessa; Oliveira, Inês
Historiografia gramatical peninsular : basco, catalão, galelgo e mirandês em contexto (2023)
Book
Duarte, Sónia; Anachoreta, Vanessa; Ponce de León Romeo, Rogelio
Pensando historicamente concepções a respeito do professor e de seu papel no ensino para surdos no Brasil (2023)
Summary of Presentation in an International Conference
Anachoreta, Vanessa

See all (16)

Of the same journal

Tatiana Slama-Cazacu 1920-2011 (2011)
Article in National Scientific Journal
Maria da Graça L. Castro Pinto
Stephen BAILEY. Academic Writing. A Handbook for International Students (...) [recensão] (2016)
Article in National Scientific Journal
Pinto, Maria da Graça Castro

See all (45)

Recommend this page Top
Copyright 1996-2025 © Faculdade de Desporto da Universidade do Porto  I Terms and Conditions  I Acessibility  I Index A-Z  I Guest Book
Page created on: 2025-06-29 at 11:35:06 | Acceptable Use Policy | Data Protection Policy | Complaint Portal