Go to:
Logótipo
Você está em: Start > Publications > View > Em nome da (in)felicidade: como saberes da língua portuguesa comparecem em materiais didáticos para surdos na década de 1950
Publication

Em nome da (in)felicidade: como saberes da língua portuguesa comparecem em materiais didáticos para surdos na década de 1950

Title
Em nome da (in)felicidade: como saberes da língua portuguesa comparecem em materiais didáticos para surdos na década de 1950
Type
Article in International Scientific Journal
Year
2021
Authors
Baalbaki, Angela Corrêa Ferreira
(Author)
Other
The person does not belong to the institution. The person does not belong to the institution. The person does not belong to the institution. Without AUTHENTICUS Without ORCID
Anachoreta, Vanessa
(Author)
FLUP
Indexing
Publicação em ISI Web of Science ISI Web of Science
CAPES - Portal de Periódicos
Google Scholar
Crossref
Latindex
Other information
Resumo (PT): O artigo tem como objetivo analisar três materiais didáticos de ensino de língua portuguesa para surdos produzidos pela educadora Ana Rímoli Dória, na década de 1950. Na análise dos trechos recortados das três obras, uma relação foi sendo paulatinamente construída, a saber, a felicidade do sujeito surdo estar atrelada à sua oralização. Considerado “naturalmente” infeliz, esse sujeito deveria ter acesso a um saber específico sobre a língua portuguesa, língua de modalidade oral auditiva e, porquanto, língua cuja materialidade fugiria à apreensão do sujeito surdo. Outras supostas formas de aprender essa língua foram organizadas e formalizadas sob os auspícios dos saberes sonoros dessa língua. Nossas análises, filiadas à articulação entre História das Ideias Linguísticas e Análise de Discurso materialista, buscaram compreender os modos como essa relação entre felicidade e oralização foram produzidos.
Abstract (EN): Thearticle aims to analyze three pieces of didactic materials to teach Portuguese to the deaf produced by Ana Rímoli Dória, in the 1950s. In the analysis of the excerpts of the three books, a relationship was gradually built up, namely, deaf subjects’ happiness linked to their oralization. Considered “naturally” unhappy subject, he/she should have access to a specific knowledge of Portuguese, an oral auditory modality language and, therefore, a language whose materiality would escape the deaf subjects’ apprehension. Other alleged forms of learning that language have been organized and formalized under the auspices of the sound knowledge of that language. Our analyses, linked to the articulation between History of Linguistic Ideas and Materialist Discourse Analysis, sought to understand the ways in which this relationship between happiness and oralization was produced
Language: Portuguese
Type (Professor's evaluation): Scientific
Documents
File name Description Size
LÍNGUA E INSTRUMENTOS LINGUÍSTICOS - meu artigo 438.77 KB
Recommend this page Top
Copyright 1996-2025 © Faculdade de Desporto da Universidade do Porto  I Terms and Conditions  I Acessibility  I Index A-Z  I Guest Book
Page created on: 2025-06-30 at 11:40:45 | Acceptable Use Policy | Data Protection Policy | Complaint Portal