Go to:
Logótipo
Você está em: Start > Publications > View > Relatório de Estágio na Dragon Force de Ermesinde "Intervenção Psicológica no Futebol de Formação"
Publication

Relatório de Estágio na Dragon Force de Ermesinde "Intervenção Psicológica no Futebol de Formação"

Title
Relatório de Estágio na Dragon Force de Ermesinde "Intervenção Psicológica no Futebol de Formação"
Type
Thesis
Year
2020-12-19
Authors
Andreia Filipa Marques Araújo
(Author)
FADEUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications Without AUTHENTICUS Without ORCID
Scientific classification
FOS: Social sciences > Educational sciences
Associated Institutions
FADEUP - Faculdade de Desporto da Universidade do Porto
Other information
Resumo (PT): Este documento retrata um ano letivo, de estágio curricular, num clube de futebol de formação, este, que no nosso país, é demasiado exigente para os atletas. É necessário que o atleta desenvolva e estimule ao máximo todas as suas capacidades, principalmente táticas, técnicas, físicas e psicológicas. A vertente psicológica é muito importante, e cada vez mais aceite pelos clubes, apesar de estamos muito aquém da importância que se deveria realmente dar a esta, pois os clubes estão mais focados nos resultados obtidos, sem compreender a influência que a vertente psicológica tem nos mesmos. O estágio curricular foi efetuado na Dragon Force de Ermesinde, onde já existe um departamento psicológico, onde foi por si só, mais fácil a minha inserção, pois os atletas já tinham conhecimento desse departamento. O meu estágio já tinha um cronograma bem estipulado do que deveria fazer, o que não me deu muita liberdade de escolha. Neste clube incluí-me no departamento pedagógico e psicológico, efetuando com os atletas atividades da vertente de desenvolvimento humano e do rendimento, que estão retratadas neste documento. Este estágio teve como intuito a aplicação de todo o conhecimento adquirido no mestrado de psicologia do desporto e desenvolvimento humano, acompanhando uma equipa de futebol de formação, intervindo com o treino de competências psicológicas para melhorar o rendimento, e também no departamento pedagógico focar mais os atletas para a vertente de desenvolvimento humano, fomentando os valores sociais e humanos. Portanto este documento descreve duas principais componentes em que estive inserida, componente pedagógica, no sentido de promover o desenvolvimento humano, e a componente psicológica, no sentido de desenvolver competências psicológicas em prol do rendimento desportivo. Ao longo deste estágio, a minha intervenção foi sofrendo várias alterações, devido à pandemia de covid-19.
Abstract (EN): This document portrays an academic year of curricular internship at a training football club, which in our country is too demanding for athletes, so it is necessary for the athlete to develop and stimulate to the maximum all their abilities, especially the tactics, techniques, physics and psychological. The psychological aspect is very important, and increasingly accepted by the clubs, but we are still far below the importance that should really be given to the psychological aspect, because the clubs are more focused on the results obtained, without understanding the influence that this has on them. The curricular internship was carried out at the Dragon Force of Ermesinde, where there is already a psychological department, that made it easier to insert myself, since the athletes already known about that department. My internship already had a well stipulated schedule of what I should do, which did not give me much freedom of choice. In this club I included myself in the pedagogical and psychological department, carrying out activities with athletes related to human development and yield, which are depicted in this document. This internship was intended to apply all the knowledge acquired in the master's degree in sport psychology and human development, accompanying a football training team, intervening with the training of psychological skills to improve yield, and also in the pedagogical department to focus the athletes for the human development aspect, promoting social and human values. Therefore, this document describes two main components in which I was inserted, the pedagogical component, in the sense of promoting human development, and the psychological component, in the sense of developing psychological skills for the benefit of sports performance.
Language: Portuguese
Documents
We could not find any documents associated to the publication.
Recommend this page Top
Copyright 1996-2025 © Faculdade de Desporto da Universidade do Porto  I Terms and Conditions  I Acessibility  I Index A-Z
Page created on: 2025-09-24 at 15:48:06 | Privacy Policy | Personal Data Protection Policy | Whistleblowing | Electronic Yellow Book