Go to:
Logótipo
Você está em: Start > Publications > View > A personagem perdida no bosque: o percurso de um estudante estagiário
Publication

A personagem perdida no bosque: o percurso de um estudante estagiário

Title
A personagem perdida no bosque: o percurso de um estudante estagiário
Type
Thesis
Year
2020-11-12
Authors
Élsio dos Santos Mota
(Author)
FADEUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications Without AUTHENTICUS Without ORCID
Scientific classification
FOS: Social sciences > Educational sciences
Other information
Resumo (PT): O presente documento reporta o primeiro contato com a prática real de ensino de um estudante estagiário (a personagem perdida no bosque). Este documento procura relatar as experiências, dificuldades, conquistas de um aluno estagiário. Desta forma, este relato apresenta um caráter pessoal, sendo o próprio estudante estagiário o autor. Durante o relato o autor realiza uma metáfora a uma viagem pelo bosque, onde os diferentes caminhos encontrados levam a uma ponte. Esta ponte representa um agrupamento de escolas na zono do grande Porto, que acolheu um núcleo de estágio, composto por três estudantes estagiários. Durante esta travessia a personagem depara-se com diversas dificuldades e diversos imprevistos. Ao longo deste relato, o autor descreve estas dificuldades e imprevistos, bem como as estratégias que procurou usar para as colmatar. Este relata ainda as experiências e aprendizagens que foram relevantes para o seu desenvolvimento rumo a um professor competente. É ainda apresentado o aprofundamento de uma temática que foi o maior imprevisto que os professores e toda a sociedade se deparou. Esta temática é relativa ao vírus SARS-CoV-2 e ao ensino à distância, ficando evidente que os professores foram capazes de se ajustarem ao novo paradigma, não obstante as dificuldades, várias foram as vitórias e ilações para o ensino em geral e para a sua formação.
Abstract (EN): This document reports the first contact with the real teaching practice of a preservice teacher (the character lost in the woods). This document seeks to report the experiences, difficulties, achievements of a preservice teacher. Thus, this report has a personal character, with the preservice teacher himself as the author. During the report, the author uses a metaphor for a trip through the woods, where the different paths found lead to a bridge. This bridge represents a school around greater Porto, which hosted a practicum group, composed of three preservice teachers. Throughout this crossing, the character faced several difficulties and several unforeseen events. Throughout this report, the author describes these difficulties and unforeseen circumstances, and what strategies he tried to use to overcome them. He reports all the experiences and learnings relevant to his growth and development as a competent teacher. It is also presented the deepening of a theme that was the greatest unforeseen that teachers and the whole society came across. This theme is related to the SARS-CoV-2 virus and distance learning, and it is evident that teachers were able to adjust to the new paradigm, despite the various difficulties were the victories and lessons for teaching in general and for their training.
Language: Portuguese
Documents
File name Description Size
Elsio Mota up201507202 - A personagem perdida no bosque A personagem perdida no bosque: o percurso de um estudante estagiário 2225.78 KB
Recommend this page Top
Copyright 1996-2025 © Faculdade de Desporto da Universidade do Porto  I Terms and Conditions  I Acessibility  I Index A-Z
Page created on: 2025-09-03 at 18:17:23 | Privacy Policy | Personal Data Protection Policy | Whistleblowing | Electronic Yellow Book