Go to:
Logótipo
Você está em: Start > Publications > View > Do ensino bilingue em Moçambique: elementos em jogo na sua implementação e desenvolvimento
Publication

Do ensino bilingue em Moçambique: elementos em jogo na sua implementação e desenvolvimento

Title
Do ensino bilingue em Moçambique: elementos em jogo na sua implementação e desenvolvimento
Type
Article in National Scientific Journal
Year
2017
Authors
Lopes, Ângela Filipe
(Author)
FLUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications Without AUTHENTICUS Without ORCID
Pinto, Maria da Graça Castro
(Author)
FLUP
Indexing
CAPES - Portal de Periódicos
DOAJ
SHERPA/RoMEO
Latindex
Fonte académica
Scientific classification
CORDIS: Humanities > language sciences > Languages
Other information
Resumo (PT): Este artigo propõe-se olhar para a realidade escolar moçambicana no que toca à implementação do ensino bilingue, tema central na discussão educativa africana desde os anos 90. Questiona-se a validade da política da língua única no que esta implica do ponto de vista linguístico e socioeconómico para as populações. O artigo pretende ainda cotejar vantagens e obstáculos dos principais modelos de ensino bilingue em discussão no contexto africano e moçambicano. A terminar, aborda-se a importância da língua local como língua materna e como meio de instrução para o desenvolvimento bem sucedido da escolaridade da população infantil moçambicana.
Abstract (EN): This article aims at looking into the educational policies in Mozambique in what concerns the implementation of bilingual teaching, which has been a central topic of discussion in Africa since the 90s. The single language policy is questioned for its effectivity given its linguistic and socio-economic repercussions for the population. Apart from these considerations, the text also compares advantages and drawbacks stemming from the two main models of bilingual teaching, currently being discussed in Africa and in Mozambique. Lastly, the article tackles the importance of local languages both as first languages and as means of instruction in order to foster a balanced development of mozambican children attending primary school.
Type (Professor's evaluation): Scientific
Documents
File name Description Size
graca_pinto_do_ensino 370.24 KB
Related Publications

Of the same authors

Um ponto em comum entre frase e leitura: os grupos de sentido em destaque (2023)
Chapter or Part of a Book
Pinto, Maria da Graça Lisboa Castro ; Lopes, Ângela Filipe
A biliteracia : alguns aspetos do processo de aprendizagem da leitura e da escrita em L2 (2023)
Chapter or Part of a Book
Lopes, Ângela Filipe; Pinto, Maria da Graça Lisboa Castro
Medir a qualidade da escrita em Português L2: a densidade de ideias (2022)
Article in National Scientific Journal
Lopes, Ângela Filipe; Pinto, Maria da Graça Lisboa Castro
Das inferências à interpretação recursiva na leitura do texto literário em L2 (2021)
Article in National Scientific Journal
Lopes, Ângela Filipe; Pinto, Maria da Graça Lisboa Castro
Aprofundar a compreensão leitora em português L2 no nível avançado à luz do QECRL partindo do Teste Cloze (2015)
Article in National Scientific Journal
Lopes, Ângela Filipe ; Martins, Fernanda; Pinto, Maria da Graça Lisboa Castro

See all (8)

Of the same scientific areas

Timão de Atenas (2016)
Book
Shakespeare, William ; Ribeiro, Nuno Pinto
Sister, can you hear the deep blue of the sea? (2018)
Book
Barata, Gilda Nunes ; Vasconcelos, Filomena
Para lá da tarefa: implicar os estudantes na aprendizagem de línguas estrangeiras no ensino superior (2019)
Book
Almeida, José Domingues de ; Auf der Maur Tomé, Simone ; Bacquelaine, Françoise ; Lorenzo, Mónica; Duarte, Isabel Margarida ; Hurst, Nicolas ; Kind, Anette ; Nicolás Martínez, Pilar; Rodrigues, Sónia Valente

See all (87)

Of the same journal

Tatiana Slama-Cazacu 1920-2011 (2011)
Article in National Scientific Journal
Maria da Graça L. Castro Pinto
Stephen BAILEY. Academic Writing. A Handbook for International Students (...) [recensão] (2016)
Article in National Scientific Journal
Pinto, Maria da Graça Castro

See all (45)

Recommend this page Top
Copyright 1996-2025 © Faculdade de Desporto da Universidade do Porto  I Terms and Conditions  I Acessibility  I Index A-Z  I Guest Book
Page created on: 2025-06-27 at 14:21:30 | Acceptable Use Policy | Data Protection Policy | Complaint Portal