| Code: | 220 | Acronym: | 220 |
| Active? | Yes |
| Course/CS Responsible: | Sports Sciences |
| Acronym | No. of Students | Study Plan | Curricular Years | Credits UCN | Credits ECTS | Contact hours | Total Time |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| LCD | 187 | First Degree in Sports Sciences (2011/2012) | 2 | - | 3 | - |
| Code | Name |
|---|---|
| 240 | Práctical Studies III |
- To perform the football-specific motor skills.
- To understand and to perform the different specific principles of the game of Football in the game context.
- To know the specific laws of the Football game.
- To understand the different trends of the football game and players.
1. Historical perspective of the evolution of the game.
2. The laws of the game.
3. Nature, structure, and organization of the football game.
4. The game phases vs game moments.
5. Tactical principles of the game.
6. Factors of the game.
7. Forms/structure of games.
8. Positional and functional organization of 5 a side, 7 a side, 8 a side and 9 a side games.
Experience and practice with theoretical support.
| designation | Weight (%) |
|---|---|
| Teste | 25,00 |
| Trabalho de campo | 75,00 |
| Total: | 100,00 |
| designation | Time (hours) |
|---|---|
| Estudo autónomo | 35,00 |
| Frequência das aulas | 45,00 |
| Total: | 80,00 |
Attendance to at least 75% of classes.
* With medical proof, attendance to at least 50% of classes.
The evaluation has two parts, one practical and one theoretical. In both evaluations the students can't have a final mark lower than 8,0 points.
The evaluation has the following parts and its classification:
Practical: continuous evaluation, and two defined moments, in dates to be defined:
Theoretical: written test on a date to be defined.
The final mark is obtained by the mean of practical and theoretical tasks.
Practice sessions – 75% of the final mark
Theoretical tasks – 25% of the final mark
If the student could not reach the minimum mark (8,0 points) on the theoretical part, he has the opportunity to perform a second written test. This second evaluation permits the student to obtain the minimum mark. This second chance is not applied to the practical component.
In both parts of the evaluation, the student is not approved if obtains a mark inferior to 8,0 values.
Final mark – mean 8 points (minimum), according to “Regulamento Geral para a Avaliação dos Discentes das Unidades Curriculares Estudos Práticos I, II, III e IV”
None.
Special evaluations under the general and specific regulations of the course.
When justified, the student has the possibility of extra evaluation moments, according to that referred previously in “calculation of final grade”.
Referências:
BARREIRA, D., GARGANTA, J., & ANGUERA, M. T. (2013). Futebol. In J. Garganta, J. Prudente, & T. Anguera (Eds.), Avaliação da Performance em Jogos Desportivos Coletivos (pp. 134-209). Porto: Centro de Investigação, Formação, Inovação e Intervenção em Desporto (CIFI2D).
BAYER, C. (1994): O ensino dos desportos colectivos. Col. Desporto. Ed. Dinalivro. Lisboa.
CASTELO, J. (1996): Futebol – A organização do jogo. Edição do autor.
CID, J. L. (1995): Experiencias tacticas. Real Federacion Española de Futbol, Madrid.
FEDERAÇÃO PORTUGUESA DE FUTEBOL (2020): Leis do jogo. Tradução autorizada pela FIFA.
GARGANTA, J. (1997): Modelação táctica do jogo de futebol – Estudo da organização da fase ofensiva em equipas de Alto Rendimento. Tese de Doutoramento. FCDEF. Universidade do Porto.
GARGANTA, J., GUILHERME OLIVEIRA, J., BARREIRA, D., BRITO, J., & REBELO, A. (2013). Fundamentos e práticas para o ensino e treino do futebol. In F. Tavares (Ed.), Jogos Desportivos Coletivos. Ensinar a jogar (pp. 199-263). Porto: Editora FADEUP.
GARGANTA, J. & PINTO, J. (1995): O ensino do futebol. In O ensino dos jogos desportivos: 95-135. A, Graça & J. Oliveira (Eds.). CEJD. FCDEF-UP.
GRÉHAIGNE, J.F. (1992): L´Organisation du jeu en football. Editions Actio. Joinville-le-Pont.
GUILHERME OLIVEIRA, J. (2003): Organização do jogo de uma equipa de Futebol. Aspectos metodológicos na abordagem da sua organização estrutural e funcional. Comunicação apresentada nas “II Jornadas Técnicas de Futebol + Futsal”. UTAD - Vila Real.
GUILHERME OLIVEIRA, J. (2004). Conhecimento específico em Futebol - contributos para a definição de uma matriz dinâmica do processo de “ensino – aprendizagem / treino” do Futebol. (Dissertação de Mestrado (não publicada)). FCDEF-UP, Porto.
HARGREAVES, A. (1990): Skills and strategies for coaching soccer. Leisure Press. Human Kinetics. Champaign. Illinois.
MAHLO, F.(1980): O acto táctico no jogo. Edições Compendium.
PINTO, J. (2008): Documento de apoio à disciplina (não publicado).
PINTO, J. & GARGANTA, J. (1989): Futebol português: importância do modelo de jogo no seu desenvolvimento. Horizonte ,VI, 33.
QUEIROZ, C. (1983): Para uma teoria do Ensino/Treino do Futebol. Futebol em Revista , 1 (4ª série): 47-49.
REBELO, A. (1993): O ensino da desmarcação em Futebol. Relatório da aula apresentado às Provas de Aptidão Pedagógica. FCDEF-UP.
TEODORESCU, L. (1984): Problemas de teoria e metodologia nos jogos desportivos. Ed. Livros Horizonte.
TEOLDO, I., GUILHERME OLIVEIRA, J., & GARGANTA, J. (2015). Para um Futebol jogado com ideias: concepção, treinamento e avaliação do desempenho tático de jogadores e equipes. (1 ed.): Appris.
WORTHINGTON, E. (1974): Learning & Teaching Soccer Skills. Publ. buy Wilshire Book Company, USA.
WRZOS, J. (1984): La tactique de l´attaque. Brakel. Ed. Broodcoorens.
ZERHOUNI, M. (1980): Principes de base du football contemporain. Fleury éditions. Suisse.