Saltar para:
Logótipo
Comuta visibilidade da coluna esquerda
Você está em: Início > Publicações > Visualização > The perceptual cognitive processes underpinning skilled performance in volleyball: Evidence from eye-movements and verbal reports of thinking involving an in situ representative task

The perceptual cognitive processes underpinning skilled performance in volleyball: Evidence from eye-movements and verbal reports of thinking involving an in situ representative task

Título
The perceptual cognitive processes underpinning skilled performance in volleyball: Evidence from eye-movements and verbal reports of thinking involving an in situ representative task
Tipo
Artigo em Revista Científica Internacional
Ano
2012
Autores
garganta, j
(Autor)
FADEUP
mcrobert, a
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
williams, am
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
mesquita, i
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Revista
Classificação Científica
FOS: Ciências médicas e da saúde > Ciências da saúde
Outras Informações
ID Authenticus: P-002-9K8
Abstract (EN): An extensive body of work has focused on the processes underpinning perceptual-cognitive expertise. The majority of researchers have used film-based simulations to capture superior performance. We combined eye movement recording and verbal reports of thinking to explore the processes underpinning skilled performance in a complex, dynamic, and externally paced representative volleyball task involving in situ data collection. Altogether, 27 female volleyball players performed as centre backcourt defenders in simulated sessions while wearing an eye-tracking device. After each sequence, athletes were questioned concerning their perception of the situation. The visual search strategies employed by the highly-skilled players were more exploratory than those used by skilled players, involving more fixations to a greater number of locations. Highly-skilled participants spent more time fixating on functional spaces between two or more display areas, while the skilled participants fixated on the ball trajectory and specific players. Moreover, highly-skilled players generated more condition concepts with higher levels of sophistication than their skilled counterparts. Findings highlight the value of using representative task designs to capture performance in situ.
Idioma: Inglês
Tipo (Avaliação Docente): Científica
Contacto: jneves@fade.up.pt; jgarganta@fade.up.pt; a.p.mcrobert@ljmu.ac.uk; m.williams@ljmu.ac.uk; imesquita@fade.up.pt
Nº de páginas: 7
Documentos
Não foi encontrado nenhum documento associado à publicação.
Publicações Relacionadas

Da mesma revista

What do we know about the development of personal and social skills within the sport education model: A systematic review (2019)
Artigo em Revista Científica Internacional
Cristiana Bessa; Peter Hastie; Rui Araújo; Isabel Mesquita
What actually differs between traditional teaching and sport education in students' learning outcomes? A critical systematic review (2021)
Artigo em Revista Científica Internacional
Cristiana Bessa; Peter Hastie; Ana Ramos ; Isabel Mesquita
VO2 off transient kinetics in extreme intensity swimming (2011)
Artigo em Revista Científica Internacional
Ana Sousa; Pedro Figueiredo; Leandro Machado; João Paulo Vilas Boas Soares Campos; Ricardo Fernandes
Using the force time curve to determine centre of mass horizontal velocity at take off during grab start in swimming [resumo] (2012)
Artigo em Revista Científica Internacional
L. Mourão; K. de Jesus; H. Roeseler; Ricardo Fernandes; João Paulo Vilas Boas Soares Campos
The value of indirect teaching strategies to enhance student-coaches learning engagement (2015)
Artigo em Revista Científica Internacional
Isabel Mesquita; Patrícia Coutinho; L. De Martin-Silva; B. Parente; M. Faria; José Neves

Ver todas (39)

Recomendar Página Voltar ao Topo
Copyright 1996-2025 © Centro de Desporto da Universidade do Porto I Termos e Condições I Acessibilidade I Índice A-Z
Página gerada em: 2025-10-09 às 14:02:02 | Política de Privacidade | Política de Proteção de Dados Pessoais | Denúncias | Livro Amarelo Eletrónico