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Rate Adaptation Aware Positioning for Flying Gateways Using Reinforcement Learning

Título
Rate Adaptation Aware Positioning for Flying Gateways Using Reinforcement Learning
Tipo
Artigo em Livro de Atas de Conferência Internacional
Ano
2023
Autores
Pantaleão, G
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Ver página do Authenticus Sem ORCID
Queirós, R
(Autor)
Outra
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Fontes, H
(Autor)
Outra
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Campos, R
(Autor)
FEUP
Indexação
Publicação em Scopus Scopus - 0 Citações
Outras Informações
ID Authenticus: P-00Z-B25
Abstract (EN): With the growing connectivity demands, Unmanned Aerial Vehicles (UAVs) have emerged as a prominent component in the deployment of Next Generation On-demand Wireless Networks. However, current UAV positioning solutions typically neglect the impact of Rate Adaptation (RA) algorithms or simplify its effect by considering ideal and non-implementable RA algorithms. This work proposes the Rate Adaptation aware RL-based Flying Gateway Positioning (RARL) algorithm, a positioning method for Flying Gateways that applies Deep Q-Learning, accounting for the dynamic data rate imposed by the underlying RA algorithm. The RARL algorithm aims to maximize the throughput of the flying wireless links serving one or more Flying Access Points, which in turn serve ground terminals. The performance evaluation of the RARL algorithm demonstrates that it is capable of taking into account the effect of the underlying RA algorithm and achieve the maximum throughput in all analysed static and mobile scenarios. © ICST Institute for Computer Sciences, Social Informatics and Telecommunications Engineering 2024.
Idioma: Inglês
Tipo (Avaliação Docente): Científica
Nº de páginas: 14
Documentos
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