Saltar para:
Logótipo
Comuta visibilidade da coluna esquerda
Você está em: Início > Publicações > Visualização > Programming Ozobots for teaching astronomy

Programming Ozobots for teaching astronomy

Título
Programming Ozobots for teaching astronomy
Tipo
Artigo em Revista Científica Internacional
Ano
2021
Autores
Balaton, M
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Cavadas, J
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Carvalho, PS
(Autor)
FCUP
Lima, JJG
(Autor)
FCUP
Revista
Título: Physics EducationImportada do Authenticus Pesquisar Publicações da Revista
Vol. 56
ISSN: 0031-9120
Indexação
Classificação Científica
FOS: Ciências sociais > Ciências da educação
CORDIS: Ciências Físicas > Astronomia
Outras Informações
ID Authenticus: P-00T-Y02
Abstract (EN): Experimental teaching is essential for a good understanding of science, especially on Physics. Practical activities play an important role for engaging students with science, mainly when they interact directly with equipment, collect experimental data with computers and/or use interactive software for data analysis. In this work, we present the use of low-cost mini-robots as an 'object-to-think-with' for teaching and learning with technology. The activity concerns programming the robots to make them run in circular paths, record videos of their trajectories and analyse them with Tracker Software, to boost the study of Astronomy contents. This kind of practical activity develops multiple skills in students and is usually very well accepted because it involves robots, programming, manipulating technology and for raising topics that are difficult to understand in real-life observations, making them cognitively accessible to the vast majority of students. In this practical activity, students are asked to create the robot programming code and make a video recording (with a smartphone) of the robots' trajectories, mediated by the teacher, who assists in the construction of the experimental activity and analysis of the data obtained. The results will allow students to understand Kepler's laws of planetary motion and why some planets seem to have an apparent retrograde motion as seen from the Earth, a problem that arose in IV BC and was only officially solved by the Copernicus heliocentric model, published in 1543, the year of his death. © 2021 IOP Publishing Ltd.
Idioma: Inglês
Tipo (Avaliação Docente): Científica
Documentos
Não foi encontrado nenhum documento associado à publicação.
Publicações Relacionadas

Das mesmas áreas científicas

Interdisciplinaridade na alfabetização científica dos cidadãos: de uma exigência curricular a um imperativo profissional (2009)
Artigo em Livro de Atas de Conferência Internacional
Ilídio Costa; Mário João P. F. G. Monteiro; M.R.P.S. Costa
Aspectos visuais em línguas de sinais e a percepção científica: um caso na astronomia (2019)
Artigo em Livro de Atas de Conferência Internacional
Vanessa Cristina S. Ferreira; Paulo Simeão Carvalho; Jorge Pinto; César Casa Nova; Bruno Mendes; Orquídea Coelho
Proceedings Book XVIII ENEC / III ISSE: Educação em Ciências - Cruzar caminhos, unir saberes (2019)
Livro de Atas de Conferência Internacional
Rosa Tomás Ferreira; Clara Vasconcelos; Belmira Mota; Cristina Calheiros; Alexandra Cardoso; Tiago Ribeiro

Da mesma revista

Virtual experimental activities: a new approach (2022)
Artigo em Revista Científica Internacional
Rodrigues, M; Carvalho, PS
Using scratch programming to control photogates in educational physics experiments (2020)
Artigo em Revista Científica Internacional
Da Silva, LF; Carvalho, PS
Using image modelling to teach Newton's Laws with the Ollie trick (2016)
Artigo em Revista Científica Internacional
Dias, MA; Carvalho, PS; Vianna, DM
Using computational simulations to confront students' mental models (2014)
Artigo em Revista Científica Internacional
Rodrigues, R; Simeao Carvalho, P
The bottle flip challenge demystified: Where is the centre of mass? (2017)
Artigo em Revista Científica Internacional
Carvalho, PS; Rodrigues, MJ

Ver todas (30)

Recomendar Página Voltar ao Topo
Copyright 1996-2025 © Centro de Desporto da Universidade do Porto I Termos e Condições I Acessibilidade I Índice A-Z
Página gerada em: 2025-10-10 às 19:52:47 | Política de Privacidade | Política de Proteção de Dados Pessoais | Denúncias | Livro Amarelo Eletrónico