Saltar para:
Logótipo
Comuta visibilidade da coluna esquerda
Você está em: Início > Publicações > Visualização > Takeover performance evaluation using driving simulation: a systematic review and meta-analysis

Takeover performance evaluation using driving simulation: a systematic review and meta-analysis

Título
Takeover performance evaluation using driving simulation: a systematic review and meta-analysis
Tipo
Artigo em Revista Científica Internacional
Ano
2021
Autores
Sónia Soares
(Autor)
FEUP
Ver página pessoal Sem permissões para visualizar e-mail institucional Pesquisar Publicações do Participante Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Sara Ferreira
(Autor)
FEUP
Liliana Cunha
(Autor)
FPCEUP
António Fidalgo Couto
(Autor)
FEUP
Revista
Vol. 13 1, Article 47
ISSN: 1867-0717
Editora: Springer Nature
Indexação
Publicação em ISI Web of Knowledge ISI Web of Knowledge - 0 Citações
Publicação em Scopus Scopus - 0 Citações
Classificação Científica
CORDIS: Ciências Tecnológicas > Engenharia > Engenharia civil ; Ciências Sociais > Ciências psicológicas > Psicologia
FOS: Ciências da engenharia e tecnologias > Engenharia civil ; Ciências sociais > Psicologia
Outras Informações
ID Authenticus: P-00V-BAA
Resumo (PT):
Abstract (EN): Introduction: In a context of increasing automation of road transport, many researchers have been dedicated to analyse the risks and safety implications of resuming the manual control of a vehicle after a period of automated driving. This paper performs a systematic review about drivers’ performance during takeover manoeuvres in driving simulator, a tool that is widely used in the evaluation of automated systems to reproduce risky situations that would not be possible to test in real roads. Objectives: The main objectives are to provide a framework for the main strategies, experimental conditions and results obtained by takeover research using driving simulation, as well as to find whether different approaches may lead to different outcomes. Methodology: First, a literature search following the PRISMA statement guidelines and checklist resulted in 36 relevant papers, which were described in detail according to the type of scenarios and takeover events, drivers’ engagement in secondary tasks and the assessed takeover performance measures. Then, those papers were included in a meta-analysis combining PAM clustering and ANOVA techniques to find patterns among the experimental conditions and to determine if those patterns have influence on the observed takeover performance. Conclusions: Less complex experiments without secondary task engagement and conducted in low-fidelity simulators are associated with lower takeover times and crash rates. The takeover time increases with the time budget of the first alert, which reduces the pressure for a driver’s quick intervention. © 2021, The Author(s).
Idioma: Inglês
Tipo (Avaliação Docente): Científica
Nº de páginas: 18
Documentos
Nome do Ficheiro Descrição Tamanho
Artigo_Publicado 1675.17 KB
Publicações Relacionadas

Dos mesmos autores

Analyzing driver drowsiness: from causes to effects (2020)
Artigo em Revista Científica Internacional
Sónia Soares; Tiago Monteiro; António Lobo; António Couto; Liliana Cunha; Sara Ferreira

Das mesmas áreas científicas

AWAREE - A data driven towards driver attention (2018)
Poster em Conferência Nacional
Sara Ferreira; António Couto; José Pedro Tavares; Rosaldo Rossetti; Ana Bastos; António Lobo; Joana Dourado
The road ahead: bridging perspectives on truck platooning (2023)
Poster em Conferência Internacional
Vladimiro Lourenço; Sérgio Pedro Duarte; António Lobo; Sara Ferreira; Liliana Cunha
Monitoring and remediating driver’s distraction: A psychosocial approach (2023)
Poster em Conferência Internacional
Bruno Cardoso; Sara Ferreira; Luciano Moreira; António Lobo
Evaluation of drowsy driving risk using ocular measures and drivers’ self-evaluation (2020)
Poster em Conferência Internacional
Sónia Soares; António Lobo; Sara Ferreira; António Couto
Driver inattention: Differences between professional and non-professional drivers (2019)
Poster em Conferência Internacional
António Couto; António Lobo; Sara Ferreira

Ver todas (46)

Da mesma revista

Simulator and on-road testing of truck platooning: a systematic review (2025)
Outra Publicação em Revista Científica Internacional
Telmo Costa Botelho; Sérgio Pedro Duarte; Marta Campos Ferreira; Sara Ferreira; António Lobo
Understanding the impact of COVID-19 on mobility behavior of public transport passengers: the case of Metropolitan Area of Porto (2024)
Artigo em Revista Científica Internacional
Marta Campos Ferreira; Fernandes, H; Sobral, T; Teresa Galvão Dias
Inclusive and collaborative advanced transport: are we really heading to sustainable mobility? (2022)
Artigo em Revista Científica Internacional
Pierluigi Coppola; António Lobo
Recomendar Página Voltar ao Topo
Copyright 1996-2025 © Centro de Desporto da Universidade do Porto I Termos e Condições I Acessibilidade I Índice A-Z
Página gerada em: 2025-10-17 às 13:56:09 | Política de Privacidade | Política de Proteção de Dados Pessoais | Denúncias | Livro Amarelo Eletrónico