Saltar para:
Logótipo
Comuta visibilidade da coluna esquerda
Você está em: Início > Publicações > Visualização > Adaptive-robust friction compensation in a hybrid brake-by-wire actuator

Adaptive-robust friction compensation in a hybrid brake-by-wire actuator

Título
Adaptive-robust friction compensation in a hybrid brake-by-wire actuator
Tipo
Artigo em Revista Científica Internacional
Ano
2014
Autores
R. De castro
(Autor)
FEUP
Ver página pessoal Sem permissões para visualizar e-mail institucional Pesquisar Publicações do Participante Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
F. Todeschini
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
R. Esteves Araujo
(Autor)
FEUP
S. Savaresi
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
M. Corno
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Diamantino Freitas
(Autor)
FEUP
Revista
Vol. 228 10
Páginas: 769-786
ISSN: 0959-6518
Editora: SAGE
Indexação
Classificação Científica
CORDIS: Ciências Tecnológicas > Engenharia > Engenharia electrotécnica
FOS: Ciências da engenharia e tecnologias > Engenharia electrotécnica, electrónica e informática
Outras Informações
ID Authenticus: P-009-YGK
Abstract (EN): This work focuses on the development of a pressure-loop controller for a hybrid brake-by-wire system, composed of a hydraulic link and an electro-mechanical actuator. Towards this goal, we will start by constructing a reduced model that is capable of capturing the fundamental dynamics of the actuator, which is particularly useful for control design purposes. Motivated by the large friction disturbances that affect the system, we also investigate linear-in-the-parameter models suitable for (online) model-based friction compensation. More specifically, results from the theory of function approximation, together with optimization techniques, are explored to approximate the Stribeck friction model through a linear-in-the-parameter model. This new linear-in-the-parameter model is then employed in the design of a control law for tracking the braking pressure of the hybrid brake-by-wire. The main features of this controller are the robustness to parametric uncertainties, thanks to the inclusion of a switching-sigma adaptive mechanism, and the attenuation of non-parametric disturbances with a continuous sliding mode action. The stability and robustness properties of the closed-loop system are investigated with the help of the Lyapunov method. Finally, experimental tests demonstrate the effectiveness of the proposed approach and its ability to handle disturbances.
Idioma: Inglês
Tipo (Avaliação Docente): Científica
Contacto: raraujo@fe.up.pt
Nº de páginas: 18
Documentos
Não foi encontrado nenhum documento associado à publicação.
Publicações Relacionadas

Da mesma revista

Semi-empirical model for a hydraulic servo-solenoid valve (2002)
Artigo em Revista Científica Internacional
Ferreira, JA; Fernando Gomes Almeida; Manuel Rodrigues Quintas
Pneumatic servo valve models based on artificial neural networks (2011)
Artigo em Revista Científica Internacional
J. Falcão Carneiro; F. Gomes Almeida
Decentralized adaptive control of a directly driven hydraulic manipulator Part 2: experiment (1995)
Artigo em Revista Científica Internacional
Fernando Gomes Almeida; Edge, KA
Decentralized adaptive control of a directly driven hydraulic manipulator Part 1: theory (1995)
Artigo em Revista Científica Internacional
Edge, KA; Fernando Gomes Almeida
A selection of recent advances in networked multivehicle systems (2005)
Artigo em Revista Científica Internacional
Girard, AR; João Tasso Sousa; Hedrick, JK

Ver todas (6)

Recomendar Página Voltar ao Topo
Copyright 1996-2025 © Centro de Desporto da Universidade do Porto I Termos e Condições I Acessibilidade I Índice A-Z
Página gerada em: 2025-12-04 às 10:54:47 | Política de Privacidade | Política de Proteção de Dados Pessoais | Denúncias | Livro Amarelo Eletrónico