Saltar para:
Logótipo
Comuta visibilidade da coluna esquerda
Você está em: Início > Publicações > Visualização > Traffic-aware gateway placement and queue management in flying networks

Traffic-aware gateway placement and queue management in flying networks

Título
Traffic-aware gateway placement and queue management in flying networks
Tipo
Artigo em Revista Científica Internacional
Ano
2023
Autores
Coelho, A
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Ver página do Authenticus Sem ORCID
Campos, R
(Autor)
FEUP
Manuel Ricardo
(Autor)
FEUP
Ver página pessoal Sem permissões para visualizar e-mail institucional Pesquisar Publicações do Participante Ver página do Authenticus Sem ORCID
Revista
Título: Ad Hoc NetworksImportada do Authenticus Pesquisar Publicações da Revista
Vol. 138
ISSN: 1570-8705
Editora: Elsevier
Indexação
Publicação em ISI Web of Knowledge ISI Web of Knowledge - 0 Citações
Outras Informações
ID Authenticus: P-00W-WJN
Abstract (EN): Unmanned Aerial Vehicles (UAVs) have emerged as adequate platforms to carry communications nodes, including Wi-Fi Access Points and cellular Base Stations. This has led to the concept of flying networks composed of UAVs as a flexible and agile solution to provide on-demand wireless connectivity anytime, anywhere. However, state of the art works have been focused on optimizing the placement of the access network providing connectivity to ground users, overlooking the backhaul network design. In order to improve the overall Quality of Service (QoS) offered to ground users, the placement of Flying Gateways (FGWs) and the size of the queues configured in the UAVs need to be carefully defined to meet strict performance requirements. The main contribution of this article is a traffic-aware gateway placement and queue management (GPQM) algorithm for flying networks. GPQM takes advantage of knowing in advance the positions of the UAVs and their traffic demand to determine the FGW position and the queue size of the UAVs, in order to maximize the aggregate throughput and provide stochastic delay guarantees. GPQM is evaluated by means of ns-3 simulations, considering a realistic wireless channel model. The results demonstrate significant gains in the QoS offered when GPQM is used.
Idioma: Inglês
Tipo (Avaliação Docente): Científica
Nº de páginas: 17
Documentos
Não foi encontrado nenhum documento associado à publicação.
Publicações Relacionadas

Dos mesmos autores

Joint Energy and Performance Aware Relay Positioning in Flying Networks (2022)
Outras Publicações
Rodrigues, H; Coelho, A; Manuel Ricardo; Campos, R
Vision-Radio Experimental Infrastructure Architecture Towards 6G (2024)
Artigo em Revista Científica Internacional
Teixeira, FB; Manuel Ricardo; Coelho, A; Oliveira, HP; Viana, P; Nuno Paulino; Fontes, H; Marques, P; Campos, R; L. M. Pessoa
On-demand 5G Private Networks using a Mobile Cell (2024)
Artigo em Revista Científica Internacional
Coelho, A; José Ruela; Queirós, G; Trancoso, R; Correia, PF; Ribeiro, F; Fontes, H; Campos, R; Manuel Ricardo
Joint traffic-aware UAV placement and predictive routing for aerial networks (2021)
Artigo em Revista Científica Internacional
Almeida, EN; Coelho, A; José Ruela; Campos, R; Manuel Ricardo

Ver todas (14)

Da mesma revista

RSSI-based relative localisation for mobile robots (2014)
Artigo em Revista Científica Internacional
Luis Oliveira; Hongbin Li; Luis Almeida; Traian E. Abrudan
Joint traffic-aware UAV placement and predictive routing for aerial networks (2021)
Artigo em Revista Científica Internacional
Almeida, EN; Coelho, A; José Ruela; Campos, R; Manuel Ricardo
Recomendar Página Voltar ao Topo
Copyright 1996-2025 © Centro de Desporto da Universidade do Porto I Termos e Condições I Acessibilidade I Índice A-Z
Página gerada em: 2025-10-24 às 08:47:41 | Política de Privacidade | Política de Proteção de Dados Pessoais | Denúncias | Livro Amarelo Eletrónico