Go to:
Logótipo
Comuta visibilidade da coluna esquerda
Você está em: Start > Publications > View > Sociedade de risco e abjeção no grunge: Alice in Chains e a estética da ansiedade = Risk society and abjection in grunge: Alice in Chains and the aesthetics of anxiety
Publication

Sociedade de risco e abjeção no grunge: Alice in Chains e a estética da ansiedade = Risk society and abjection in grunge: Alice in Chains and the aesthetics of anxiety

Title
Sociedade de risco e abjeção no grunge: Alice in Chains e a estética da ansiedade = Risk society and abjection in grunge: Alice in Chains and the aesthetics of anxiety
Type
Article in International Scientific Journal
Year
2025
Authors
Figueredo, Henrique Grimaldi
(Author)
Other
The person does not belong to the institution. The person does not belong to the institution. The person does not belong to the institution. Without AUTHENTICUS Without ORCID
Journal
Title: Sociedade e CulturaImported from Authenticus Search for Journal Publications
Serial No. Art. e81316 Vol. 28
ISSN: 1415-8566
Indexing
Publicação em Scopus Scopus
Google Scholar
Latindex
Redalyc
Other information
Resumo (PT): A sociedade de risco, conceituada por sociólogos como Ulrich Beck e Anthony Giddens, e caracterizada por uma série de transformações sociais, políticas, tecnológicas e econômicas radicais desde os anos 1980, certamente influiu no campo cultural. Visível sobretudo nos estratos juvenis criativos – os artistas plásticos, estilistas, músicos, etc. –, a ansiedade geracional por eles compartilhada tornar-se-ia (ainda que inconscientemente) motor para algumas de suas produções. Uma espécie de ethos, semelhante àquele que se verificou nos anos 1970 com o movimento punk, neste trabalho buscaremos pensar o grunge através de suas estéticas, estilos e sonoridades. Tomando como estudo de caso a banda Alice in Chains, num recorte diacrônico que se estende de 1987 a 1996, discutiremos suas letras, performances e a criação de uma linguagem visual na qual se articulam conceitos como o de abjeção e memento-mori.
Abstract (EN): The risk society, as conceptualized by sociologists such as Ulrich Beck and Anthony Giddens, and characterized by a series of radical social, political, technological and economic transformations since the 1980s, that has certainly had an influence on the cultural field. Visible above all in the creative youth strata – visual artists, fashion designers, musicians, etc. – the generational anxiety they share becomes (albeit unconsciously) the theme of their productions. A kind of ethos, similar to the one seen in the 1970s with the punk movement, in this work we will try to think about grunge through its aesthetics, styles and sounds – from this analytical perspective. Taking the band Alice in Chains as a case study, in a diachronic section that extends from 1987 to 1996, we will discuss their lyrics, performances and the creation of a visual language in which concepts such as abjection and memento-mori are articulated.
Language: Portuguese
Type (Professor's evaluation): Scientific
No. of pages: 33
Documents
Related Publications

Of the same authors

Prosopografias clubbers em São Paulo e Londres: moda, estilo, estética e cenas musicais contemporâneas (2020)
Article in International Scientific Journal
Guerra, Paula ; Figueredo, Henrique Grimaldi

Of the same journal

Reflexões à margem da filosofia da educação (2016)
Article in International Scientific Journal
Natário, Maria Celeste; Costa, Helena Silva
Recommend this page Top
Copyright 1996-2025 © Centro de Desporto da Universidade do Porto I Terms and Conditions I Acessibility I Index A-Z
Page created on: 2025-12-04 06:49:15 | Privacy Policy | Personal Data Protection Policy | Whistleblowing | Electronic Yellow Book